arrow_drop_up arrow_drop_down
20 juni 2018 

Ben ik eetverslaafd? Ontdek de symptomen van een eetverslaving

Moet meteen de hele zak leeg na een handje chips of noten? Kun je het vaak niet bij één of een paar koekjes houden? Als dit herkenbaar voor je is, is er misschien wel sprake van een eetverslaving. Er is een groot verschil tussen het hebben van een eetverslaving en het hebben van een eetprobleem. Bij een eetverslaving kan men niet stoppen met (zoet, vettig of zout) eten. Terwijl een veelvoorkomend kenmerk voor een eetprobleem bijvoorbeeld de angst om dik te worden is. De een houdt juist teveel van eten en de ander wilt liever (helemaal) niet eten. In dit artikel gaan wij eetverslaving uiteenzetten.

Wanneer heb ik een eetverslaving?

Het is lastig te bepalen wanneer je precies kunt constateren dat je een eetverslaving hebt. Wanneer je al lange tijd dwangmatig gaat overeten kan er sprake zijn van een eetverslaving. Dit ontstaat door een periode van slechte gewoontes die steeds erger zijn geworden. Als het je echt gaat beperken in je dagelijks leven of als je weet dat je er alleen niet uit komt kun je overwegen om hier gespecialiseerde hulp voor te gaan zoeken. Zij weten precies hoe je weer een normaal eetgedrag kunt krijgen. Ook het vergroten van je zelfcontrole en je zelfvertrouwen komen aan bod. Het draait er hierbij om dat jij je weer goed in je eigen lichaam voelt en hier de controle weer over terugkrijgt.

Oorzaken van een eetverslaving?

Door sporten, lachen en lekker eten maak je het stofje dopamine aan en wordt het beloningssysteem in je hersenen geprikkeld. Hierdoor ervaar je geluksgevoelens. Hoe vaker je dit ervaart door het overeten van teveel suikers en vetten, hoe moeilijker het voor je beloningssysteem word om het stofje nog te herkennen. De stoffen in die suikers blokkeren namelijk bepaalde cellen die de dopamine kunnen detecteren. Kort gezegd: je hebt er steeds meer van nodig om je gelukkig te voelen. Eet je voor lange tijd de verkeerde suikers en voedsel waar veel vet in zit, dan kun je een eetverslaving ontwikkelen.

Symptomen van een eetverslaving

Aan bepaalde acties kun je een eetverslaving herkennen:

  • Je beloont jezelf met ongezond eten
  • Je wilt jezelf opvrolijken met eten als je je verdrietig, boos of teleurgesteld voelt
  • Je eet soms stiekem
  • Je denkt de hele dag aan eten
  • Je hebt moeite om op gewicht te blijven
  • Je bent nooit ‘vol’ van eten
  • Je bent ontevreden over je lichaam
  • Je staat ’s ochtends moeilijk op
  • Je hebt last van stemmingswisselingen

Gevolgen en tips tegen eetverslaving

Een eetverslaving kan je leven op zeer grote schaal gaan beïnvloeden. Door een ongezonde leefstijl ben je sneller vatbaar voor ziektes. Wat kun je hier nu al tegen doen?

  1. Geef toe
    Het is belangrijk om jezelf niet voor te liegen en toe te geven dat je een eetprobleem hebt. Accepteer hoe de situatie is en ga er vanaf nu aan werken.
  2. Waarom wil je eten?
    Ontdek iedere keer wanneer je weer naar vettig of zoet voedsel reikt waarvoor je dit precies wilt. Heb je vervelende emoties? Heb je wel echt honger? Herken je momenten van zwakte en voorkom dat deze weer opspelen.
  3. Andere beloningen
    Als je eet om bepaalde emoties te vergeten kun je beter je dopamine uit andere bronnen halen. Lees bijvoorbeeld een goed boek, ga sporten, kijk een comedyfilm of ga iets leuks ondernemen met vrienden en vriendinnen. Er zijn tal van mogelijkheden om jezelf weer iets gelukkiger te voelen!
  4. Onthoud waar je het voor doet
    Bedenk dat voedsel een brandstof is voor je lichaam en dat je dit beter niet als beloning of troost kunt gebruiken. Wat je in je lichaam stopt, heeft gevolgen voor hoe je je voelt. Hoe gezonder je gaat eten, hoe minder je de behoefte krijgt om naar ongezonde snacks, koek en snoep te grijpen.

Je gezondheid heb je voor een groot deel zelf in de hand. Evenals je geluksgevoel.

Herken jij je in een van de symptomen van eetverslaving?

miss-natural-eat-dance-love

Dik Dagboek

Door

Dik Dagboek

op 28 June 2018

Herkenbaar, pas besloten om hulp te gaan zoeken. Altijd het gevoel gehad dat ik het "gewoon" zelf moet kunnen. Maar na jaren is het duidelijk dat ik het niet alleen kan. En ik ben begonnen om alles van me af te schrijven op een anonieme blog:htp://dikdagboek.wordpress.com. Wellicht hebben anderen hier ook steun aan.

Eva van Zeeland

Door

Eva van Zeeland

op 5 July 2018

Wat goed en fijn dat je jouw verhaal deelt in een persoonlijk blog! Veel succes, je kan het!

Gloria

Door

Gloria

op 14 January 2019

Ik heb een bmi van 26, dus niet heel hoog. Ik denk doordat ik alles op de fiets moet doen en vrij zwaar werk heb, ben ik niet heel veel te zwaar. Maar ik eet bijna de hele dag door. Hooguit anderhalf uur eet ik niets, maar dan móet er weer iets in, omdat ik me dan ietwat flauw voel en/of gewoon weer trek heb. Soms zit ik ook echt laag in m’n suikers, wat zich uit in trillen en zweten, ik denk dat dat de oorzaak is; dat wil ik voorkomen, omdat dat een eng rotgevoel is. Ik heb geen diabetes, maar zit dus soms wel laag. Is er ergens een groep van mensen die dit ook heeft, bijv op Facebook?

Reactie plaatsen

Gratis magazine voor jou!

Schrijf je hieronder in en ontvang het Week van de Vruchtbaarheid magazine binnen een paar minuten in je mailbox. Aanmelden is gratis en je kunt je elk moment weer afmelden.