Geschokt door de hoeveelheden die worden weggegooid en gedreven om de wereld ietsje mooier te maken hebben 3 vriendinnen in 2012 besloten om hun gezamenlijke energie te bundelen en zich in te zetten tegen de voedselverspilling. Zo kwamen zij erachter dat veel groente en fruit worden doorgedraaid, alleen maar omdat ze er ‘niet mooi’ genoeg uitzien. De consument wil niet die tweeling tomaat maar een mooie ronde, of die hartvormige aardappel, of een tweebenige wortel. Al deze misvormingen worden gewoon vernietigd.
In november 2013 zijn de drie meiden samen gegaan met Too Good to Waste onder de naam Kromkommer. Chantal, Jente en Lisanne willen dat we bewust worden van de voedselverspilling, hun doel is om deze verspilling de wereld uit helpen. Dit kunnen ze echter niet alleen, daar hebben ze onze hulp bij nodig.
Voedselverspilling
Wereldwijd wordt er tussen de 30% en 50% voedsel verspild. Dit in een wereld waar nog steeds op plaatsen honger wordt geleden. Het is dan ook moeilijk te bevatten. Een korte opsomming van feiten van de voedselverspilling:
- Wereldwijd verspillen we 1,3 miljard ton voedsel: een derde van de gehele productie (Wereldvoedselorganisatie FAO).
- Ondertussen heeft bijna 1 miljard mensen honger en groeit de wereldbevolking voor 2050 van zeven naar negen miljard (Universiteit Wageningen).
- Het eten wat in de VS verspild wordt is genoeg om al deze mensen met honger te voeden (Tristram Stuart).
- Als op het land dat nu gebruikt wordt om voedsel te verbouwen dat uiteindelijk verspild wordt bomen zouden worden geplant, zou dat alle co2-uitstoot door fossiele brandstoffen compenseren (Tristram Stuart).
- In totaal gooit de Nederlandse consument nu jaarlijks voor 2 tot 2,4 miljard euro aan eten weg. In de keten van oogst tot supermarkt wordt nog eens ca. 2 miljard euro aan voedsel verspild (Universiteit Wageningen).
- Naar schatting 5% tot 10% van het voedsel wordt verspild door strenge eisen aan het uiterlijk van het product. Destijds kon dit deels verklaard worden door EU-regels, maar die wetgeving is in 2009 minder streng geworden. Toch bereiken afwijkende groente en fruit de supermarkten niet (Universiteit Wageningen).
De Nederlandse overheid wil dat consumenten en bedrijven in 2015 de verspilling met 20% hebben verminderd ten opzichte van 2009. Het Europees Parlement wil voedselverspilling met de helft terugdringen. 2014 is het Europese jaar tegen voedselverspilling.
Kromkommer
In 2012 – 2013 is er geëxperimenteerd met de verwerking van de ‘afgewezen’ groenten tot (h)eerlijke houdbare producten zoals, mosterd, spicy ketchup, unieke jam. Kromkommer is van plan om dit jaar een soeplijn te lanceren met allerlei lekkere soepen van groentes die anders vernietigd zouden worden. Zo hebben ze samen met ‘de kleinste soepfabriek’ in 2013 al enkele duizenden mensen kennis laten maken met hun soep. Dit allemaal in samenwerking met een lokale boerderij. Met leuke acties en projecten willen ze proberen om de gekke groente op de kaart te zetten.
Crowfunding
Op dit moment zitten de meiden van Kromkommer vol met ideeën met hun soepenlijn en delicatessen. Maar om dit te kunnen bekostigen zijn ze druk aan het crowfunden om deze lijn te kunnen draaien en bij het grote publiek te introduceren. Deze crowdfundingcampagne loopt van 13 januari t/m 14 maart 2014.
Het doel van Kromkommer
Kromkommer wil in 2014 ten minste 20.000 gekke groenten helden hebben, en jij kan één van die helden worden! Stichting Doen heeft een aardig bedrag geschonken voor het ontwikkelen van de soeplijn, maar er is nog meer nodig om het te kunnen verwezelijken. Daarom hebben ze jouw hulp nodig om deze soeplijn tot een succes te maken. Halen ze meer op dan het doel wat ze gesteld hebben, dan willen ze er ook nog een delicatesselijn aan toe voegen.
De bijdrage van stichting Doen en de Kromkommer helden
De Krommunity vormt de basis van alle activiteiten van Kromkommer. Zij kunnen echter niet in hun eentje het systeem veranderen. Met hun actie met ‘Van boer tot bord’ willen ze de gekke groente, winkels en groothandels ervan overtuigen dat ze deze ‘gekke groenten’ in de schappen leggen. Maar ook de horeca om ermee te koken. Zelf willen ze een productenlijn ontwikkelen om zo iedereen te betrekken bij hun gekke groente projecten en dat jullie net als zij vinden dat ‘krom het nieuwe recht’ is. Dus, word held van hun Krommunity en doneer een bijdrage om dit te kunnen bekostigen. Dit kan van 13 januari t/m 14 maart 2014.
Van het geld dat Kromkommer binnen krijgt wordt het volgende bekostigd.
- Inkoop van de groente bij de telers
- Transport van en naar de productielocatie
- Produceren van de soepen
- Ontwerp en drukken van de etiketten en verpakking van de soeppotten
Kromkommer wil alle helden voor hun bijdrage, groot en klein, belonen met unieke kromkommercadeaus. Zo kun je een ‘gekke groente tas’ ontvangen, of een pot soep uit de allereerste batch.
Help jij Kromkommer met deze mooie missie?
rob knaven
op 20 Feb 2014