Gratis magazine voor jou!
Miss Natural magazine inspireert en geeft praktische tips voor jouw natuurlijke levensstijl en groei!
Clean Start 21 dagen detox
detox-cursusDirect Toegang

Page content

Heb jij een magnesium tekort?

article content

Heb jij een magnesium tekort?

Tot voor kort had ik flinke last van migraine en al speurend op het internet kwam ik op een forum waar ze het steeds hadden over magnesium tekort. Ik ben me er in gaan verdiepen en het gewoon gaan proberen. Naast mijn gezonde voeding neem ik elke dag tabletten van 400 mg magnesium en het resultaat was verbluffend: ik ben al bijna 2 jaar aanvalvrij!

Ik slik het inmiddels niet meer elke dag en het gaat nog steeds goed. Bij dagen met meer stress of meer sport neem ik het wel, omdat je dan meer magnesium verliest via je urine. Mijn collega en een aantal andere bekenden kampten met hetzelfde probleem en hebben nu, na gebruik van magnesium, ook geen of minder migraine meer. Wellicht herkennen meer Miss Naturals zich in dit artikel.

Wat is magnesium?

Magnesium is erg belangrijk voor je lichaam, bij een tekort kan een groot aantal lichamelijke klachten ontstaan. Vooral mensen die niet gezond eten krijgen al snel te weinig magnesium binnen. Magnesium is niet erg bekend, maar is toch betrokken bij veel belangrijke processen in je lichaam, zoals: de aanmaak van hormonen, energiestofwisseling, de opbouw van de spieren en de ontspanning van spieren en zenuwen. Het wordt daarom ook wel een anti-stress mineraal genoemd.

Symptomen van magnesium tekort

De volgende symptomen kunnen wijzen op een (chronisch) magnesiumtekort:

  • Spiertrekkingen
  • Spierkrampen
  • Restless legs
  • Tics
  • Slapeloosheid of onrustige slaap
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn en/ of migraine
  • Stijve en pijnlijke spieren
  • Diabetes type II
  • Hyperactiviteit,
  • ADHD
  • Hoge bloeddruk
  • Obstipatie
  • PMS
  • Keelontsteking
  • Nierstenen
  • Depressie
  • Erectiestoornissen
  • Oorsuizen
  • Duizeligheid
  • Flauwvallen
  • Uitputting na lichte inspanning

Oorzaken van magnesium tekort

Heb je klachten die op een tekort kunnen wijzen, kijk dan ook eens kritisch naar je leefstijl en dagelijkse voeding. Gebruik je veel witmeelproducten en suikerrijk voedsel, eet je weinig groenten? Dan is de kans groot dat je kampt met een (licht) tekort.

De Gezondheidsraad stelt dat een magnesiumtekort niet vaak voorkomt, omdat het mineraal in veel levensmiddelen zit, zoals groene groenten, granen en noten. Toch zijn er redenen om te twijfelen aan voldoende inname van magnesium. Door de landbouw en de kunstmest wordt veel magnesium uit onze bodem onttrokken, die we dus ook niet meer binnen kunnen krijgen dus het is voor iedereen persoonlijk.

Wie bloot staat aan veel stress plast bovendien veel magnesium uit en dan is het wellicht verstandig toch aan te vullen. Dat geldt ook voor mensen die dagelijks zwaar lichamelijk werk verrichten of vaak intensief sporten. De anticonceptiepil en ook sommige medicijnen, zoals maagzuurremmers, kunnen voor een slechtere opname of verhoogde afvoer van het magnesium zorgen.

Maar hoe weet je of je een tekort hebt? Vermoed je dat je een of meerdere symptomen van een tekort hebt, overleg dan met je arts. Met een test die de bloedwaarde en de celwaarde meet, is een magnesiumtekort goed vast te stellen.

Hoeveel magnesium heb je nodig?

Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 250-350 milligram voor vrouwen en 300-350 mg voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 480 mg nodig. Zelf gebruik ik 400 mg per dag.

Over het algemeen neemt je lichaam magnesium het beste op uit je voeding, maar als aanvulling kun je magnesiumpillen nemen van een goede drogist, of kijk eens in de Miss Natural shop. Het is belangrijk dat het supplement is aangevuld met B vitaminen, om de magnesium goed in het lichaam op te nemen. Over het algemeen verminderen je klachten bij gebruik van magnesium en ze blijven soms blijvend weg. Neem ze echter niet direct voor de maaltijd, omdat het mineraal maagzuur nodig heeft om opgenomen te kunnen worden.

Magnesium uit voeding

Natuurlijk kun je extra op je voeding letten bij een tekort. Volgende de voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium:

  • Cacao
  • Volkoren-/meergranenbrood
  • Tarwezemelen
  • Sojaproducten
  • Noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten)
  • Pinda’s
  • Bonen
  • Granen
  • Zonnebloempitten, pompoenpitten en sesamzaad
  • Roggebrood
  • Bananen
  • Risotto en zilvervliesrijst
  • Spinazie
  • Ananas
  • Makreel
  • Krab
  • Heilbot
  • Pruimen

Het is belangrijk dat je minstens 2 producten per dag eet in voldoende mate. Dus bijvoorbeeld soja yoghurt met zemelen als ontbijt, meergranen brood als lunch, banaan en/of ananas tussendoor en als diner rijst. Zo kun je zelf per dag zorgen dat je extra magnesium binnenkrijgt.

Wellicht vallen na het lezen van dit artikel voor jou een aantal puzzelstukjes in elkaar en ben je zo van je klachten verlost!

Herken jij je in de symptomen van magnesium tekort?

Deel jouw mening

Comment Section

12 reacties op “Heb jij een magnesium tekort?


Door Marielle op 2 oktober 2015

Wat is de beste magnesium om te gebruiken tegen klachten zoals Migraine PMS oftewel de hormonale Migraine? Er zijn best wat soorten en merken op de markt.

Ik hoor graag!


Door Franzise op 4 augustus 2015

Hi,

Zelf had ik altijd moeite om in slaap te komen.
nu hoorde ik laatst van mijn collega over magnesium en de gevolgen van een te kort. toen heb ik een zelfdiagnose pakket besteld van zechsal. Na 3 weken kwam ik erachter dat ik ook een te kort had aan magnesium nu neem ik wekelijks een heerlijk voetenbadje en zorg dat mijn magnesium word aangevuld.
Nu val ik beter in slaap en word uitgeruster wakker!


Door piata op 20 januari 2015

geloven jullie ook in suppletie van K2 naast magnesium/D3 en calcium ?


Door naomie op 29 januari 2014

hallo ik heb van de apotheelk magnesium hydroxine pch 500 mg gekregen
helpt dat ook tegen de migraine of welke magnesium moet ik dan gebruiken
gr naomie


Door Anja op 26 december 2013

Hoi Nicole, Ik ben op Faccebook lid van een groep over magnesium te kort. De aanbevolen dagelijkse dosering is 100 mg per 10 kg lichaamsgewicht. Dit is een veilige dosis. Voor mij werkt het!


Door Saskia op 13 september 2013

Kan je ook een teveel aan magnesium slikken? Of verwerkt je lichaam het teveel aan stoffen gewoon?


Door Anja op 26 december 2013

Hoi Saskia, te veel magnesium resulteert vaak in diarree:

Als je te veel slikt, krijg je dunne ontlasting of diarree. Een langdurige flinke overdosis kan uiteindelijk leiden tot hartritmestoornissen. (Bron: gezondheidsnet.nl)

Groetjes,
Anja


Door Annebet op 9 september 2013

Welke tabletten gebruik jij zelf? En moet je de tabletten kapot kauwen (ik begreep dat dit zorgt voor een betere opname?)
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met het innemen van Magnesium chloride vlokken? Ik kan hier vrij weinig over terug vinden.
Heb zelf iedere maand migraine, en heb t geprobeerd met magnesium tabletten, maar dit hielp niet…


Door Nicole Vrehen op 10 september 2013

@annebet ik woon aan de duitse grens dus ik haal ze hier bij de drogist 400 mg en aanvullend de b vitaminen. Maar ik weet dat ze van orthica ook goede hebben , ga eens bij de tuinen langs , let op wel minimaal 400 mg ! Veel water drinken sowieso en opletten met cafeine maar dat zul je wel weten overigens is de E621 familie ook een trigger voor migraine ik merk meteen als ik iets gehad heb met dat erin !


Door Miep op 9 september 2013

Goeie info! Ik geef mijn kids dus een magnesiumpil bij het ontbijt. Wat kan ik beter doen dan? Op de nuchtere maag/een uur voor- of na de maaltijd/voor het slapen gaan?
Zelf ben ik eind vorig jaar begonnen met 40 dagen zonder suiker, aansluitend heb ik een weekend gedetoxed en een darmspoeling gedaan. Voor die tijd had ik 5 aanvallen per week (élke week), daarna 2 in 4 maanden!


Door Nicole Vrehen op 10 september 2013

Super !
wat je kids betreft , let je op met de dosering
persoonlijk geef ik mijn kids altijd voor het slapen gaan extra vitamines in de winter mijn idee is daarbij dat je lichaam dan rust en hersteld dus ook de vitamines beter worden opgenomen. kan dat ik ernaast zit hoor maar als ik mezelf niet fit voel neem ik ook altijd sávonds extra vitaminene en mineralen


Door Marja bsk op 4 september 2013

Je kan het bij mij laten meten of het tekort is dmv de vegacheck zie website en welk soort het beste bij jouw past !

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

GRATIS MAGAZINE t.w.v. €4,95
Schrijf je hieronder in en ontvang Miss Natural magazine binnen een paar minuten gratis in je mailbox.
Je blijft op de hoogte en kunt je elk moment weer afmelden!