arrow_drop_up arrow_drop_down
8 maart 2014 

Leef langer en fitter, zoals in de Blue Zones

Vorig jaar was ik aanwezig bij een Health Seminar van David Wolfe, waar hij vertelde over vijf bijzondere gebieden in de wereld: de Blue Zones. Een vijftal plekken in de wereld waar mensen aanzienlijk langer leven en gezonder zijn dan in de rest van de wereld…

Deze gebieden bleven mij fascineren en ondanks het feit dat het boek hierover nog steeds op mijn verlanglijst staat, ben ik wel op het internet verder gaan zoeken naar meer informatie die ik hier graag met jullie wil delen.

100 jaar of ouder? het kan!

Onderzoeksjournalist Dan Buettner deed samen met een team van The National Geographic onderzoek naar het feit dat, op enkele plekken op de wereld, mensen veel ouder worden en dat ze dan nog vaak vitaal en gezond zijn. Mensen die 100 jaar of ouder worden, zijn in de Blue Zones geen uitzondering! De onderzoeken van Buettner zijn vrij goed opgezet en daarom zeker van waarde. Hij concludeerde  dat wij veel van de inwoners van Blue Zones kunnen leren en vatte dat samen in 9 leefregels, die ik verderop in dit artikel met je zal delen.

Eerder vonden al de ‘Danish Twin Studies’ plaats, waaruit bleek dat minder dan 25% van de levensverwachting van een gemiddeld persoon wordt bepaald door de genen. De omgevingsfactoren blijken veel belangrijker te zijn. Met andere woorden: jij kunt voor een aanzienlijk deel zelf bepalen hoe oud je wordt.

Waar vind je de Blue Zones?

De Blue Zones liggen over de hele wereld verspreid en het zijn: Sardinië (Italië), Loma Linda (Californië, USA), Okinawa (Japan), Nicoya (Costa Rica) en Ikaria (Griekenland).

Wat zijn overeenkomsten in deze gebieden en qua bevolking?

  • De mensen hebben een prettig sociaal leven
  • De zon schijnt er vaak (dus voldoende aanmaak van vitamine D)
  • Ze wonen in een gebied met weinig industrie
  • Er is weinig stress en hectiek qua werk/wonen/leven
  • Men gebruikt weinig bestrijdingsmiddelen

Wat is het geheim van de Blue Zones?

Je ziet dat er wel behoorlijke verschillen zijn met onze huidige levensstijl. Daarnaast zijn er een aantal punten te noemen die een rol spelen voor een gezond en lang leven. Belangrijk zijn (daar zijn ze weer!): voeding, stress, je manier van leven, het klimaat waarin je leeft en hoe gelukkig je bent.  Veel van hetgeen genoemd is, kunnen wij zelf beïnvloeden. Leef je gezond en bewust dan is het mogelijk dat je wel 10 jaar langer kunt leven dan mensen die zich hier niet of minder mee bezighouden.

Het Blue Zone leefregellijstje, oftewel: ‘De Power 9’

De 9 leefregels naar aanleiding van de onderzoeken van Dan Buettner, zijn:

  1. Beweeg regelmatig door te wandelen, tuinieren of licht te sporten. Duursport en zware trainingen zijn af te raden. Vooral wandelen is een goede manier om aan je dagelijkse beweging te komen.
  2. Zorg voor passie en een doel in je leven. Denk aan een hobby, maar het kan ook een andere levensinstelling zijn. Je moet er in elk geval energie van krijgen. Mensen die ’s morgens wakker worden en een duidelijk doel voor ogen hebben tellen al gauw zeven jaar bij hun gemiddelde levensverwachting op.
  3. Schakel een versnelling terug. Langdurige stress is slecht voor de mens. Vind tijd om te ontspannen bijvoorbeeld door elke dag te mediteren of een dutje te doen
  4. Stop met eten als je voor 80% vol zit. Ook is het belangrijk te genieten van je eten.
  5. Eet liever vegetarisch en meer plantaardig voedsel en oliën. Bonen, noten en groene bladgroente zijn erg gezond. Eet kleinere porties vlees en eet niet vaker dan twee maal per week vlees.
  6. Eén tot twee glazen (bij voorkeur biologische rode) wijn per dag bij voorkeur tijdens de maaltijd mag.
  7. Vind jouw gelijkgestemden, want dit kan je zo wat extra jaren opleveren. Het is duidelijk geworden dat het erg belangrijk is om je veilig en geborgen te voelen.
  8. Voed je ziel en doe af en toe mee aan spirituele activiteiten.
  9. Familie/schoonfamilie speelt tenslotte ook een belangrijke rol evenals een goede vriendenkring en voldoende sociale contacten.

Een lang en gezond leven

Het lijkt zo simpel, maar is het dat ook? Ja, misschien wel. Maar het vergt wel een structurele aanpak en verandering van je levensstijl en eetgewoonten als je nog niet alles uit de Power 9 toepast. Ga om met mensen die jouw passie en ideeën delen. Zoek uit waar je energie van krijgt. Zorg dat je chaos en stress zoveel mogelijk vermijdt en dat je routine krijgt in je dagindeling. Het is ook belangrijk dat je genoeg slaap en rust krijgt. Overdag geen tijd? Plan desnoods op de kalender of in je agenda 10 minuten momentjes voor jezelf in. Even in een tijdschrift bladeren met een kopje thee, of een meditatiemomentje… Je zult zien dat het je goed doet!

Heb jij al je eigen Blue Zone gecreëerd of ga je met deze info aan de slag?

Reactie plaatsen