datingapp

Spiritueel Daten

Ontmoet gelijkgestemde zielen!

Vijf redenen waarom melk ongezond is
11 januari 2013 
6 min. leestijd

Vijf redenen waarom melk ongezond is

Melk ongezond? Het zal toch niet waar zijn? Als arts en fervent melkdrinker (750-1000 ml per dag) kon ik het zelf bijna niet geloven. Melk hoort toch gewoon bij gezonde voeding? Volgens het Voedingscentrum zouden we dagelijks een halve liter melkproducten moeten consumeren. Melk bevat immers calcium en dat is goed voor de botten en de tanden. Dat is wat je mee gekregen hebt van ouders, grootouders en, niet te vergeten, de media, de politiek en de voedingsindustrie. Maar is dat een waarheid als een koe? Van mij mag de slogan ‘melk, de witte motor’ vervangen worden door ‘melk, de witte leugen’. Hieronder volgen vijf redenen waarom melk ongezond is voor volwassenen.

1. Een mens is geen koe

Het is zo logisch als het maar zijn kan en toch schijnen we het niet te zien, of misschien willen we het niet zien. Een mens is geen koe, in de verste verte niet. Een mens weegt bij geboorte zo’n 3,5 kg en een koe 40 kg. Bovendien kost het een kalf een paar minuten om te gaan lopen en geen 9-18 maanden. Na twee maanden koemelk heeft die ‘baby-koe’ het gewicht van een volwassen mens.  Een volwassen koe weegt 600 kg. Een koe eet gras. Ze heeft vier magen en meters darmen nodig om dat gras te verteren. Een mens is een omnivoor en heeft aan één maag genoeg.

Omdat de mens ergens in de evolutie vlees en vis is gaan eten, was er meer energie over om de hersenen te kunnen laten groeien, zowel in grootte als in functies. Daardoor heeft de mens naar verhouding veel grotere hersenen dan een koe. Een magere 0.08 % van het lichaamsgewicht voorspelt weinig goeds voor de intelligentie van de koe. De melk van een koe heeft als doel de baby-koe zo snel mogelijk te laten groeien. Is dat wat je als mens wilt?

2. Caseïne in melk

In melk zitten verschillende eiwitten: wei-eiwit en caseïne-eiwit. Beide zijn nodig in het lichaam. Wei bevat stoffen die van belang zijn voor het immuunsysteem. En zonder caseïne zouden calcium en fosfaat een onoplosbaar complex vormen, dat niet door de darmen opgenomen kan worden. Wei  wordt snel opgenomen. Caseïne lost slecht op in water, waardoor het langer duurt, voordat het opgenomen is. Mensenmelk bevat 60% wei en 40% caseïne. Koemelk bevat slechts 20% wei en wel 80% caseïne. Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zo’n grote hoeveelheid caseïne.

Bèta-caseïne A1 is een bepaald type caseïne dat veel voorkomt in de koemelk van 75% van de koeien in de wereld, ook Nederlandse koeien. Dit type is in verband gebracht met koemelkintolerantie, hartziekten, aderverkalking, diabetes mellitus type 1, bepaalde soorten kanker, schizofrenie, autisme, allergieën en de ziekte van Crohn (ernstige darmziekte).

3. Lactose in melk

In moedermelk (mens, koe, geit of tijger is) zit veel lactose, melksuiker. Het is nodig voor de groei en ontwikkeling van de baby. Maar wat heb je er aan als volwassen mens? Moet je nog groeien? Nee toch? Waarom moet je dan nog melk drinken? Tenzij je je eigen dubbele zwemband wilt creëren, heb je geen melk nodig.

Zeventig procent van de wereldbevolking lactose-intolerant. Ze missen het enzym lactase, dat lactose afbreekt. Lactose-intolerantie is een normaal proces, wanneer een kind stopt met zogen. Maar in Nederland stoppen we niet met ‘zogen’. Sterker nog, we gaan zogen bij een ander dier! Wist je dat de mens het enige zoogdier op aarde is, dat als volwassene melk drinkt van een ander zoogdier. Ja, we voelen ons heel erg ontwikkeld, maar eigenlijk zijn we gewoon zoogdieren die rare dingen doen. Ooit een tijger zien zogen bij een olifant? Dat klopt toch niet? Maar eigenlijk doen we precies hetzelfde.

4. Osteoporose

“Maar melk is toch goed tegen osteoporose?” hoor ik je al vragen. Dan heb ik ook een vraag voor jou. Nederland staat met 60 liter per persoon per jaar (2011) hoog in de wereldranglijst van koemelkconsumptie. Dan zou je zeggen dat er hier bijna geen osteoporose (botontkalking) voor zou moeten komen. Hoe komt het dan dat Nederland ook hoog staat in de wereldranglijst van osteoporose-patiënten? Zou er een verband zijn? Ja…

Calcium uit koemelk zou goed zijn voor onze botten. Maar koemelk bevat ook fosfor, veel fosfor. Het lichaam neemt calcium, fosfor en magnesium samen op, mits de verhoudingen juist zijn. De ideale verhouding calcium: fosfor is 2:1, dus twee keer zoveel calcium als fosfor. Dit is de verhouding die moedermelk heeft. Koemelk bevat echter bijna net zoveel calcium als fosfor. Dat vindt het lichaam maar niks. Het is altijd op zoek naar de balans. Om weer in balans te komen moet er ergens calcium vandaan gehaald worden. Je lichaam beschikt over zeer veel calciumvoorraden: je botten! Dus je denkt osteoporose te bestrijden door melk te drinken, maar je maakt het alleen maar erger.

5. Zuur-base evenwicht

Koemelk is een dierlijk product. Dierlijke producten zorgen dat de pH van het bloed daalt. Dus van melk drinken word je letterlijk zuur. Dit kun je tegengaan door veel groente te eten en zo voldoende mineralen binnen te krijgen. Eet je echter meer verzurend voedsel dan ontzurend voedsel, dan zal je lichaam opnieuw zijn best doen om de balans terug te brengen. Dus ergens moeten weer mineralen vandaan gehaald worden. Laten die nou net als calcium in je botten zitten; nog meer osteoporose.

De optimale pH van het bloed ligt tussen  7.35-7.45. Dat is maar een verschil van een tiende. Hoe handig is het dan om het advies van het Voedingscentrum, die 0,5 liter melkproducten per dag, op te volgen? Melk en botten: dubbel gevaar.

Waarom wordt melk dan aanbevolen?

Als je maar vaak genoeg iets zegt en de media handig gebruikt, jaar in jaar uit, van generatie op generatie, dan wordt iets een waarheid. Maar eigenlijk is het allemaal begonnen om geld.

Tachtig jaar geleden had Nederland heel veel melk, maar heel weinig geld. Toen was er ook al een crisis… Om Nederland financieel gezonder te maken moest die melk aan de man gebracht worden. Melk werd op een voetstuk geplaatst als de weg naar gezondheid. Joris Driepinter liet wel zien hoe het moest. En dat werd van generatie op generatie overgedragen. Inmiddels weten we niet beter, maar jij nu wel. Heb je de nieuwe melk-campagnes toevallig al gezien?

Alternatieven voor melk

Veel mensen die tegen koemelk zijn of er niet tegen kunnen, stappen over op geitenmelk. Het bevat niet het ongewenste bèta-caseïne A1 en zou in samenstelling ook meer in de buurt komen van mensenmelk, maar het blijft melk van een ander dier bestemd voor de baby van dat dier. Dus waarom zou jij het drinken?

Rijstmelk bestaat ook nog, maar rijst is een graan en daar ben ik niet zo’n voorstander van. Graan bevat namelijk stoffen die schadelijk zijn voor de darmen. Sojamelk is voor velen een perfect alternatief, maar rauwe soja bevat diezelfde schadelijke stoffen en nog meer stoffen die niet goed zijn voor onder andere je hormoonshuishouding.

Kokosmelk en notenmelk zijn betere alternatieven, als je toch graag melk drinkt of gebruikt. Ze bevatten geen lactose of caseïne, maar juist wel diverse vitamines, mineralen en gezonde vetten.

Betere calciumbronnen

Groene bladgroente bevat naast calcium ook veel andere mineralen en vitamines. Zo bevat 100 gram rauwe boerenkool twee keer zo veel calcium als een glas halfvolle melk. Een groene smoothie is de ideale manier om niet alleen aan voldoende calcium te komen, maar ook om je bloed minder zuur te maken.

Spitskool, Chinese kool, abrikozen, amandelen, hazelnoten en zeegroenten zijn andere goede calciumbronnen.

Conclusie

Koemelk is voor baby’s van koeien, niet voor volwassen mensen. Koemelk bevat te veel caseïne, dat een oorzakelijke factor is voor allerlei ziektes. Koemelk is door fosfor en verzuring dubbel gevaarlijk voor de botten. Koemelk bevat suikers, wat niet helpt voor het krijgen en behouden van een slank figuur.

Eet gewoon groene bladgroente, koolsoorten en wat nootjes en je hoeft je niet druk te maken om je calcium. Bovendien leveren deze voedingsmiddelen nog zoveel meer op dan melk.

Koemelk is goed voor de melkboer, de zuivelfabrikant, de dokter en de farmaceutische industrie, maar niet voor de mens.

Drink jij graag melk?

DISOLACT lactase

Over de schrijver
"Ik zorg zelf voor mijn gezondheid door zoveel mogelijk biologisch en suikervrij te eten, schoon water te drinken, een balans vinden in werk en ontspanning, te aarden in de natuur en op te laden in de zon. Voedingssupplementen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Zeker nadat ik de opleiding orthomoleculaire geneeskunde (2011) deed en er achter kwam op welke manieren wij allemaal ziek worden gemaakt. De meeste mensen hebben een te kort aan de meest essentiële voedingsstoffen en zijn belast met toxische stoffen. Ontdek met mijn online programma's en recepten jouw natuurlijke levensstijl!
SONJA
Door

SONJA

op 11 Jan 2013

(volle) yoghurt, een schaaltje per dag is wel oke toch?

Lisette
Door

Lisette

op 06 Jan 2015

Dat is per persoon afhankelijk. Jij voelt jouw lichaam het beste.Ik kan bijvoorbeeld niet tegen yoghurt. Geen enkele vorm. Wel roomboter, dat gaat goed.

Eefje
Door

Eefje

op 23 Jun 2016

Helaas Sonja, het bovenstaande verhaal geldt ook voor yoghurt en in het verlengde daarvan eigenlijk alle zuivelproducten. Zelf kan ook erg slecht tegen yoghurt/zuivel producten. Hoofdpijn, uitslag en stemmingswisselingen, maar ook bijvoorbeeld haaruitval, alzheimer en autisme zijn typische symptomen die de zuivelindustrie het liefst onder de pet houdt. Voor veel mensen kan rijst- of sojamelk een aardige vervanger zijn (persoonlijk kan ik ook niet tegen deze producten ivm gluten-, noot- en zetmeel intolerantie). Wil je het echter veilig houden dan gaat er uiteindelijk toch niks boven een heerlijk glas bron- of mineraalwater als maaltijd -geen kraanwater ivm vrije radicalen!-, eventueel aangelengd met een klontje kokospalmsuiker als je fysieke inspanning verwacht. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Bio-ir
Door

Bio-ir

op 01 Nov 2019

Dit is een en al bedrog. Ons lichaam regelt zelf de pH van ons bloed. Ze citeert geen bronnen, en schrijft wat uit de losse pols. Als je informatie wil over voeding, raadpleeg dan de site van de overheid, of een dokter, maar niet de eerste beste blogger.

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 07 Jan 2020

De tijd dat de overheid of dokter alle waarheid bezat is echt voorbij... helaas maar waar!

Pro-melk activist
Door

Pro-melk activist

op 29 Jan 2020

Straight up fax!

S. Pillipes
Door

S. Pillipes

op 04 Feb 2020

Nou dat vind ik wel heel heftig meneer de bio-ir. Dat er geen bronnen worden genoemd is waar , maar de argumenten lijken mij moeilijk weerlegbaar. Bedrog? Melk consumptie was een uitkomst in de 19e eeuw tijdens de ongelooflijke armoede en werkeloosheid en ondervoeding, en de zware arbeid in de fabrieken bij een 50 urige werkweek, maar om dat nu nog aan te prijzen... ik zou zeggen man je loopt een eeuw achter!

Jp
Door

Jp

op 24 Jul 2020

Zo met je eens.. Gooi er wat wetenschappelijke termen in en t staat al snel imposant. Tot nu wijzen alle onderzoeken uit dat melk gezond is. Dit tutje met foodblog is een onderdeel van de fakenieuws brigade.

jannie
Door

jannie

op 08 Dec 2020

HET VOEDINGSCENTRUM!!!! HAHAHAHA.....Helaas zij zijn er voor de fabrikant en niet voor de consument.....

Nathalie
Door

Nathalie

op 11 Jan 2013

Ik mis een bronvermelding.. Ik ben ook al overtuigd van de minpunten van melk, maar kritiekspuiers willen natuurlijk graag alle kleine puntjes bekritiseren.. En dan helpt het om bronnen te hebben, liefst uit wetenschappelijke bron.

Nathalie
Door

Nathalie

op 11 Jan 2013

Ow, en ik heb het boekje gedownload, maar zoveel vlees dat er gebruikt wordt! Dit snap ik niet, als je voeding zoveel besturdeerd hebt kan je toch ook niet anders concluderen dan dat vlees ook niet gezond is.. Om dan nog te zwijgen van het dierenleed dat dit veroorzaakt en de milieu-impact er van..

Rianne
Door

Rianne

op 04 May 2016

Precies! Je slaat de spijker op de kop, Nathalie. Volkomen onlogisch..

Karin van Holland
Door

Karin van Holland

op 11 Jan 2013

Alles waar "te" voor staat is niet goed, ook (te)veel melkproducten niet. Toch ben ik nog niet overtuigd genoeg om ze helemáál te schrappen, cappuccino en kaas zijn zo lekker. Ook heb ik tegenargumenten gelezen (Linkedingroep/GezondNU) die de schadelijkheid van melk wat nuanceren en het verzurende effect is omstreden. (?) Ik ben geen wetenschapper, moet dus mijn weg vinden in alle argumenten, maar -met mate- zuivelproducten eten lijkt me toch acceptabel en maken voor mij het wel veel lekkerder!

Chi L. Chiu
Door

Chi L. Chiu

op 11 Jan 2013

Lieve mensen van Miss Natural,Ik verbaas me altijd over de artikelen die gepubliceerd worden. Deze zijn vaak op meerdere punten feitelijk onjuist of behandelen zeer gedateerde concepten die daarnaast buiten de fysiologische werkelijkheid treden. Ook dit artikel is hier weer een voorbeeld van. Kort een aantal opmerkingen over de opgeworpen argumenten:1. Een mens is geen koeHet feit dat twee organismen hetzelfde eten, wil nog niet zeggen dat het dezelfde uitwerking heeft. Het wil ook niet zeggen dat het slecht is. Er zijn vele voorbeelden van organismen die in een nieuwe omgeving zijn geplaatst, de lokale voeding consumeren en vervolgens floreren. Het is dus geen argument.2. Caseïne in melkBèta-caseïne A1 heeft heel lang in het verdachtenbankje gezeten, mede door werk van T. Colin Campbell. Inmiddels is toch wel duidelijk dat er weinig van klopt. Vooral het rattenonderzoek heeft zich niet laten vertalen naar mensen. In patiëntcontrole onderzoeken wordt melkconsumptie gelinkt aan problemen, maar dat is weinig betrouwbaar. De veel betrouwbaardere prospectieve onderzoeken daarentegen laten nooit een negatief effect zien. Dus onbetrouwbaar steunt het punt, betrouwbaar steunt het standpunt niet. Trek zelf je conclusie. Zuivel wordt overigens wel weer gelinkt aan bescherming tegen darmkanker. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Het enige dat mogelijk problemen levert is melkconsumptie en prostaatkanker. Het advies is heel simpel. Ben je niet lactose tolerant, dan geen of zeer beperkt melk drinken.3. Lactose in melkLactose is het deel wat het minst aanzet tot groei en is dus een weinig valide argument. Het feit dat er geen dier is dat melk drinkt van een ander dier zegt niets. Er is ook geen enkel ander dier dat schrijft of aan kunst doet. Het is een versleten non-argument.4. OsteoporoseHet hele osteoporose verhaal is al tien jaar geleden ontkracht. Melkconsumptie leidt wel degelijk tot een hogere BMD, maar beschermt niet tegen osteoporose. BMD is gewoon geen goede maat en het hele verhaal over magnesium is daarmee volstrekt irrelevant.5. Zuur-base evenwichtHet zuur-basen evenwicht is allang van de baan. Niemand die serieus iets weet over zuur-base mechanismen IN het lichaam, houdt zich daar nog mee bezig.Alle vijf(!) argumenten zijn zwak, onlogisch en niet voorzien van enig tegenbewijs, dat ruim voor handen is. Daarmee is de informatievoorziening, zacht uitgedrukt, gekleurd en onvolledig. Melk is niet zo noodzakelijk als soms beweerd wordt, maar dat is op zich geen reden om verkeerde informatie te verspreiden.Met vriendelijke groet,Chi L. Chiu van Chivo, kennisinstituut vitaliteit & leefstijl.

Falla
Door

Falla

op 24 Jan 2013

Het vervelende is dat deskundigen en wetenschappers in hun opleiding worden geïndoctrineerd, alles wat z.g. wetenschappelijk is “bewezen” is waar, de rest is onzin. Veel wetenschappers en wetenschappelijke journalisten krijgen een spraakverbod opgelegd want dat kan de handel en wetenschap schaden. En beweer nu niet dat dit onzin is.Mensen met problemen en zij die “in de steek gelaten zijn” gaan opzoek naar alternatieven soms hebben die effect vaak ook niet. Een Embryoloog-homeopaat zou dat kunnen begrijpen. Die begrijpen ook waarom een placebo soms werkt, let wel SOMS! Het is dus nooit zo zwart wit als wordt gesuggereerd.Helaas zitten tussen de alternatieve hulpverleners ontzettend veel charlatans die slechts uit zijn op $$, of slechts denken de waarheid in pacht te hebben."Snoep verstandig eet een appel" is ook slecht voor je tanden als je niet direct daarna je tanden met water spoel :-(

Sandra
Door

Sandra

op 20 Feb 2014

Er zijn wel veel goede argumenten om minder melk te drinken vanuit gezondheid perspectief. Naast de effecten van kenmerken van de substantie zelf, bevatten dierlijke producten in het algemeen meer vervuiling vanuit de landbouw. Daarnaast moet ook niet vergeten worden dat melk drinken slecht is voor ons milieu, melk promoten is dus in alle gevallen niet verstandig. Het is één van de belangrijkste bijdragen aan tropische ontbossing. Bovenstaand artikel is echter geen goede beschrijving van de nadelen, het is niet volledig en de argumenten zijn niet allemaal juist kloppend zoals ze er nu staan.

Jan McJansen
Door

Jan McJansen

op 12 Feb 2018

@Sandra Koemelk is de minst vervuilende vorm van melk die op deze planeet te verkrijgen is (in grote hoeveelheden, natuurlijk). Alternatieve "melk" zoals hazelnoot melk, verbruikt onnoemelijk veel meer water. Om nog maar te zwijgen over de ontbossing die nodig is om de gigantische hoeveelheid noten te kweken!

Martin
Door

Martin

op 15 Jun 2019

@Jan McJansen En koeien gebruiken weinig water? Ze drinken water, eten voer met soja, stal moet schoon enz. De vleesindustrie is vervuilender dan de transportsector.

WO student
Door

WO student

op 21 Feb 2014

Ik kan het hier toch niet mee eens zijn. Als student een de universiteit en dus aankomend wetenschapper weet ik maar al te goed dat iets wat wetenschappelijk bewezen is enkele maanden later even zo goed weer wetenschappenlijk ontkracht kan worden. Wat kan betekenen dat het onderzoek in eerste instantie slecht was, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. In mijn opleiding worden studenten bewust gemaakt van hoe onderzoek werkt en wat de valkuilen zijn. Vaak ligt het probleem niet bij de onderzoeker, maar bij de persoon die een incomplete of voorbarige conclusie uit zo een artikel haalt en die vervolgens gaat staan verkondigen alsof het de waarheid is. Wetenschap is inderdaad niet zo zwart-wit als we allemaal zouden willen. Maar dat ik, als wetenschapper, in mijn opleiding "geindoctrineerd" zou worden vind ik ronduit beledigend. Ik word juist aangemoedigd om altijd kritisch te blijven. Ik vraag me af waar jij deze kennis over wetenschappers en deskundigen vandaan haalt. In dit artikel wordt uberhaupt niet gerefereerd naar welke wetenschappelijke bron dan ook, iets wat ondenkbaar is in echte wetenschap. Nogal logisch dat mensen het in twijfel trekken.

Jan McJansen
Door

Jan McJansen

op 12 Feb 2018

@WO Dit is waarschijnlijk iemand die al sinds kinds af aan niet meer lactose-tolerant is en jarenlang zocht naar een of andere oplossing voor de (toch wel heldere) symptomen die daarbij horen. Na een bezoek aan de grootste kwakzalvers van geheel Europa, homeopaten, kreeg ie dan gewoon te horen dat minder melk drinken de oplossing is.

dieter smessaert
Door

dieter smessaert

op 26 Oct 2020

de wetenschap word gestuurd door nationale banken dat regels opvolgen van de prive banken dat al 200 jaar mensen ziek maken om profijt op te hebben en melk bestond eerst in poeder vorm om in het leger rapper iets binnen te hebben tijdens het vechten van de oorlog. er was er zoveel opgeslagen dat ze er eigenlijk armer van werden dan rijker ons leiders toen. Dus hebben ze er maar vloibare melk van gemaakt en via de media on doen geloven dat melk nodig is voor je botten. Gras is slap en gaat dan nog is door koeien dat totaal anders zijn dan mensen. Ik ben een beginnende bodybuilder en ik haat melk en drink er nooit. in mijn ogen een satan drankje om je botten slechter te maken.ken mensen dat 20 jaar ouder zijn en klagen van hun lichaam omdat ze denken melk is gezond. Ik bench 140Kg en ik slik geen melk. Als je het echt nodig hebt waarom heb ik het niet nodig maar staan me botten meer slijtage dan anderen door me hobby maar ben ik wel gezondere aan me botten dan iemand dat melk drinkt.Nog iets de wetenschap is een lachertje want ze denken zelf dat een virus kqn overgedragen worden via zuurstof maar in realiteit een bloedziekte i. Ja heb het over coronavirus dat fake is maar mensen denken als melk dat echt iets is wat de wetenschap ons doet geloven.

piata
Door

piata

op 16 Nov 2014

wat helpt dan wel tegen verdere osteoporose...

Maartje
Door

Maartje

op 16 Sep 2015

hulde voor deze reactie

Mark
Door

Mark

op 02 Nov 2015

Kijk, eindelijk iemand met wél de juiste kennis. Zoveel mensen nemen alle bovenstaande argumenten klakkeloos over, word er moe van. Bedankt voor deze reactie op het artikel!

(anti-zuivel)
Door

(anti-zuivel)

op 18 Aug 2019

Pardon, mijn opa eet/drinkt dagelijks zuivel-producten en is niet lang geleden genezen (gelukkig) van darmkanker, mijn vader daar-in-tegen moet onder het mes, een kunst-knie (en ‘toevallig’ drinkt hij meerderen malen zuivel op een dag) .... Ik drink geen zuivel (met mij mankeert anders niks) ... Dus maak jij dat de kat wijs meneer ‘kennisinstituut’ .. heerst heel veel leed (mens & dier) !!

Edwin
Door

Edwin

op 10 Dec 2019

Onzin ik drink me Helen leven 3a4 liter melk per dag,, nergens last van

Linda
Door

Linda

op 16 Oct 2020

Ik drink gewoon melk, eet kaas en zo, niet te gek veel en ook niet te weinig. En met mij is er ook niks aan de hand. De hele argument tegen melk is een broodje aap verhaal.

Franklin Kort
Door

Franklin Kort

op 22 Aug 2019

Beste Chi L. ChivoWat fijn dat u even orde schept in dit kippenhok met papagaaien.X

Edwin
Door

Edwin

op 10 Dec 2019

Kijk dat dacht ik al wat een onzin!!!!!! Ik ben 42 Jaar lust geen frisdrank met prik want dat lust ik niet ik drink elke dag minimaal 2a3 liter melk per dag en in de zomer nog meer. Nergens last van ben nooit ziek geen overgewicht borstgroei of andere aandoeningen. Supersterke botten. Dus mensen stop toch eens met dit soort onzin verhalen op het net te zetten.

Gorrits
Door

Gorrits

op 15 Mar 2021

Wat fijn dat er hier iemand schrijft wat hout snijd. In dit artiekel wordt nergens naar bepaalde onderzoeken verwezen. Laat u niet bedotten. Melk is echt goed voor u en het verkleid de kans op darmkanker. Onderzoekresultaat is openbaar te lezen.

Otto
Door

Otto

op 12 Jan 2013

Puntje vier vind ik wat vreemd gesteld, er zijn namelijk landen waar men 2x zoveel melk drinkt als in Nederland (Finland bijv.) waar men evenveel osteoporose kent, en in Singapore drinken ze gemiddeld 20% minder melk en kennen 5x minder osteoporose. Lijkt toch geen eenduidige lijn in te zitten dat melk dan zo de (enige) boosdoener is. Wel klopt dus dat meer melk niet beter is, dat is inderdaad meer bedacht vanwege financiële redenen. Beweging/belasting en zonlicht zijn ook zeer belangrijk. Of, zoals Prof. Walter Willett het zo mooi zei: je kunt beter je koe mee uit wandelen nemen als je je botten wilt versterken.Voor kinderen (en misschien ook wel volwassenen) met autisme lijkt het wel beter te zijn om geen melkproducten te eten, ook geen gluten overigens: http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201104/diet-and-autism-newer-studies-and-intriguing-linksPersoonlijk denk ik dat melk(producten) prima zijn als je er tegen kunt, en dan liefst in de meest pure en natuurlijke vorm, biologisch en als het kan ongepasteuriseerd (rauw dus, bijv. bio boerenkaas), en met mate.

Jouke
Door

Jouke

op 14 Jan 2013

Goed artikel Jenaida en klopt volgens mij helemaal, komt helemaal overeen met alle betere onderzoeken. Melk is gewoon niet gezond Ook een docerend arts bij mij op school zegt dat :-).Weet alleen ook niet precies hoe het zit met biogarde kwark, dat is volgens mij minder slecht dan melk, maar of het goed is?

Jenaida van Wijk
Door

Jenaida van Wijk

op 14 Jan 2013

Iedereen bedankt voor jullie reacties, kritiek en commentaar. Meer is uiteraard welkom. Vorige week donderdag was ik jarig en afgelopen weekend stond dan ook in het teken van mijn verjaardag. Graag had ik eerder willen reageren, maar mijn verjaardag vond ik toch iets belangrijker ;) Omdat er zoveel vragen waren/zijn, verschijnt er binnenkort een vervolg op dit artikel. Dus houd de site, je mail, twitter en facebook in de gaten.

Chi L. Chiu
Door

Chi L. Chiu

op 14 Jan 2013

Beste Jenaida,Het is opvallend dat je op een interactief medium kiest voor een monoloog. Concreet betekent het dat je geen vragen beantwoord. Ik durf te voorspellen dat het nieuwe artikel alleen maar meer vragen en meer kritiek gaat opleveren en ik ben dan ook echt benieuwd wat je dan zult gaan doen.Je eerste artikel geeft in ieder geval weinig hoop. Het heeft geen enkele nieuwswaarde en de suggestieve argumenten en zelfs de fouten zijn niet eens origineel. Het meest benieuwd ben ik toch naar hoe je dit verenigt met de eed die je afgelegd hebt.Laat ik het volgende artikel maar even afwachten en dan zullen we zien of er enige substantie zit in de claims.Groet,Chi L. Chiu

Eva de Beijer
Door

Eva de Beijer

op 14 Jan 2013

Beste Chi L. Chiu,Leuk dat je interesse toont in de artikelen op Miss Natural en bedankt voor je interactie. Dat kunnen wij zeer waarderen. Altijd leuk om een mening van iemand anders te horen.Graag prikkelen wij als Miss Natural en goed om te zien dat je dit werkt :)Laten wij eens een afspraak plannen om nader kennis te maken.Ik kijk uit naar je reactie.Met natuurlijk een groet,Eva

Chi L. Chiu
Door

Chi L. Chiu

op 14 Jan 2013

Hoi Eva,Dank voor je reactie. Het is iets meer dan 'prikkelen', het is een oprechte zorg over het ongefundeerd angst aanjagen, terwijl er sprake zou moeten zijn van het helpen van mensen.Ik wil zeker deze zorg met je delen en ik stuur je even een berichtje.Gr., Chi

Alex
Door

Alex

op 17 Jan 2013

Chi, wat een zure reacties zijn dit weer. Denk je nou echt dat je op deze manier respect krijgt?Ik lees jouw opmerkingen en denk alleen maar: wat zit deze meneer in zijn hoofd.Als je aan reputatie-building wil doen, zijn er betere manieren. Maar ook dat zal je wel weer weg willen redeneren.De wereld luistert niet naar Chi, maar (meer en meer) naar Miss Natural en c.s.Klaarblijkelijk kun je dat niet verkroppen. Alex

Linda
Door

Linda

op 16 Oct 2020

Jezus, ben je verliefd op haar of zo xD

Jeroen
Door

Jeroen

op 05 Jan 2016

Beste Eva en Chi,Is er inmiddels een ontmoeting geweest. Ik ben erg benieuwd naar de bronnen voor deze beweringen.Grt. Jeroen

Laura de Haan
Door

Laura de Haan

op 15 Jan 2013

Tja, ik ben geen dokter, wetenschapper of voedingsdeskundige, maar weet wel dat toen ik stopte met melk drinken mijn astmatische bronchitis verdween en andere klachten zoals mijn hoofdpijn verminderde en ik ook veel minder slijmvorming had. Dat er met de voedingsindustrie heel veel mis is kom je al snel achter als je wat onderzoek doet. En de medische industrie heeft mij een tijdje slapeloze nachten bezorgd... Het is waanzinnig wat er in deze wereld gebeurd, je zou haast in alle complot theorieën gaan geloven ;) Er is veel wetenschappelijk onderzoek te vinden over melk en de negatieve gevolgen ervan. Of dit allemaal feiten zijn? Wie zal het weten?Een paar voorbeelden:Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang een onderzoek gehouden onder 77.000 verpleegsters tussen 34 en 59 jaar. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup dan de vrouwen die één glas melk of minder dronken per dag. (Bron: voeding.pilliewillie.nl)De Volkskrant plaatste een artikel, waarin stond dat Amerikaanse onderzoekers stellen dat 1 glas melk overeen komt met twee speklapjes. Dit komt doordat melk een belangrijke leverancier van dierlijk en dus slecht vet is. Bovendien bevat melk ook kleine hoeveelheden dioxinen en pcb's. Het gebeurt ook steeds vaker dat jongeren allergisch blijken te zijn voor melk. Natuurlijk was dit altijd al zo, maar nu weet men de oorzaak te vinden in de consumptie van melk. En dat kan grote problemen veroorzaken. Van ademhalingsproblemen t/m asociaal gedrag, gespannenheid, rusteloosheid, geïrriteerdheid, moeheid, bleekheid, donkere wallen onder de ogen etc. (Bron: De Volkskrant ‘Melk moet – voor de Nederlandse economie!’)In de melk die wij drinken zit bovendien ook gifstoffen. Dus als je het drinkt drink dan minstens biologische melk: Wat de koe binnenkrijgt, kan ook in koemelk terecht komen. Zuivel kan kleine hoeveelheden dioxines, PCB’s, aflatoxine, zware metalen en bestrijdingsmiddelen bevatten door milieuverontreiniging. Melkproducten zijn een bron van dioxineachtige stoffen. Deze schadelijke stoffen zitten in het melkvet. Halfvolle en magere zuivel bevat daarom minder dioxines en PCB’s. (bron: voedingscentrum)Ik geloof om meerdere redenen dat melk drinken niet gezond is. Maar dat is alleen maar mijn ongefundeerde, niet wetenschappelijke mening. Denk wel dat deze mening gebaseerd is op een portie gezond verstand en eigen ervaring ;) En dr. Chi L. Chiu: met alle respect, maar ik vraag me serieus af of u enig belang in de voedingsindustrie hebt? U doet in ieder geval veel moeite om een in mijn ogen prima artikel onderuit te halen. Heeft u zelf onderzoek gedaan? Ik twijfel namelijk aan veel wetenschappelijk onderzoek. Het is ondertussen ook bij veel van ons 'domme burgers' bekend dat degene die betaalt bepaalt en dat regelmatig alleen onderzoek met 'bepaalde' resultaten wordt betaald. Dat is in ieder geval mijn ongefundeerde mening na een aantal jaren te hebben rondgeneusd op Google, gezondheidsseminars te hebben gevolgd en programma's als Tegenlicht te hebben bekeken.Tot slot voor mensen die interesse hebben in meer onderzoek dit artikel vol met bronvermeldingen: http://www.wanttoknow.nl/wp-content/uploads/melk-de-witte-sloper-beunk-document.pdfIk wens iedereen veel wijsheid toe!

Rob van Kimmenade
Door

Rob van Kimmenade

op 08 Jul 2014

Miss Laura, 10 points! Juiste spirit en instelling. Zelf onderzoek doen en je eigen mening vormen. Ieder z'n eigen waarheid én voorkeur.

paul blokker
Door

paul blokker

op 16 Jan 2013

Historisch gezien is melk altijd een zeer goed voedingsmiddel geweest. Melkconsumptie is al bijna 10000 jaar oud. Er zijn natuurvolkeren zoals de Masai in Kenia die vrijwel uitsluitend van melk leven en nauwelijks groenten gebruiken. Pas de laatste 70 jaar beginnen er problemen met melkconsumptie te komen. Dit komt omdat melk afkomstig is van koeien die niet meer of nog maar gedeeltelijk hun natuurlijke voedsel krijgen, namelijk gras en kruiden. Bovendien wordt de melk gepasteuriseerd , gehomogeniseerd en ontdaan van vet (de leverancier van de belangrijkste vitaminen A, D, E en K). Bovendien zijn veel bodems niet meer gezond voor bodemleven door mestinjectie. Veel kan je hierover lezen in : Voeding en Fysieke degeneratie van Weston Price en The untold story of milk. Op ons bedrijf verkopen wij veel rauwe melk en kefir en kwark gemaakt van rauwe melk van grasgevoerde dieren. Veel van onze klanten vertellen ons dat veel problemen hierdoor verdwijnen, zoals hooikoorts, astma, exceem, melkintolerantie, darmproblemen , bloedsuiker problemen , cholesterol en allergien. Lees ook maar eens: De natuurlijke werking van onbewerkt voedsel, staat onder artikelen op www.natuurlijkvoedsel.nl of kijk op www.kefirboerderij-annahoeve.nlpaul blokker

Laura de Haan
Door

Laura de Haan

op 17 Jan 2013

Interessant paul!

Mevrouw Wispeltuut
Door

Mevrouw Wispeltuut

op 17 Jan 2013

Dag,Ik ben er dus zo eentje die compleet verstopt raakt van melk, incl. hoofdpijn, slijmvorming en pukkeltjes. Rest mij nog een vraag; Wat als ik een gerecht moet maken met melk, bijv. pannenkoeken. Kokosmelk gebruiken?Ps. Ik heb je geciteerd op mijn blog, met verwijzing...

Jenaida van Wijk
Door

Jenaida van Wijk

op 21 Jan 2013

Koemelk heeft natuurlijk een andere samenstelling dan kokos- of amandelmelk, maar het is het proberen waard. Als het om pannenkoeken gaat, dat kan ook met water in plaats van melk. Van 1 ei, 1 eetlepel amandelpasta en 2 rijpe bananen kun je ook lekkere pannenkoekjes maken. Met 100 gram boekweitmeel, 1 ei, 150 ml water en wat zout heb je ook lekkere pannenkoeken/wraps.

Brenda
Door

Brenda

op 05 Feb 2014

Dat heb ik ook met melk, en ook met yoghurt (compleet verstopt) en verkouden!

Melk. De witte motor?
Henk lathouwers
Door

Henk lathouwers

op 16 Feb 2013

Het begint bij de eerste stelling:Een mens is geen koe.Das niet helemaal waar.. Ik ken zat koeien van mensen!

kipje
Door

kipje

op 06 Jan 2015

6y4a79e79 \alalaal ho

Debby
Door

Debby

op 08 Mar 2013

Ik zie geen onderbouwing voor je tegenargumenten Chi. Alleen maar een aantal opmerkingen zonder bronnen. Dus ik vraag me af op grond waarvan je dit artikel als feitelijke onjuist beoordeelt. Maar zelfs als je bronnen had, dan zou ik er mijn vraagtekens bij zetten. De wetenschap is namelijk niet zuiver. Mensen worden omgekocht en er wordt gelobbyd als er geld mee gemoeid gaat, net zolang tot alles weerlegd kan worden. Daarom gebruik ik liever mijn hart en mijn verstand. En ik denk dat iedereen met een beetje gezond verstand vandaag de dag begrijpt waarom melk niet oke is, zonder dat daar ook maar een – al dan niet door de zuivelindustie omgekochte – wetenschapper aan te pas komt.1. Melk is bedoeld om het kind van een koe – een kalf – in 2 jaar tijd te groeien van 40 naar 900 kilo. Ik kan er met mijn verstand niet mij waarom een volwassen mens dit nodig zou hebben als voedselbron. Zeker niet als er uitstekende alternatieven zijn.2. 70% van de wereldbevolking is lactoseintolerant, want me een redelijke indicator lijkt dat het menselijk lichaam niet uitermate geschikt is voor de comsumptie van koemelk.3. Melk is milieubelastend. Al die koeien hebben voedsel nodig, de gewassen hebben water nodig, de koeien laten scheten, de transportwagens hebben brandstof nodig...4. Voor elke vrouw is een kind krijgen een bijzondere gebeurtenis. Ook voor een koemoeder. Daarom vind ik het bijzonder laf om een koe zwanger te maken en haar kind direct na de geboorte van haar vandaan te halen zodat mensen melk, kaas en Mona-toetjes kunnen eten.5. Na een melkoverschot in de jaren ‘30 en een economische crisis werd al gauw een oplossing gevonden: het Zuivelbureau. Gelukkig waren de kinderen nog niet zo dik als nu en werd Joris Driepinter met open armen ontvangen. Toch gek dat je nooit een commercial voor wortels of paprika’s op TV ziet...Nogmaals, voor elk standpunt valt onderbouwing te vinden. Maar ga me niet vertellen dat ik als mens melk van een koe nodig heb. Wellicht kan ik het verwerken, maar nodig heb ik het zeker niet.

Christèl
Door

Christèl

op 02 May 2014

Dit vind ik een prachtige verwoording van hoe ik er over denk. Helemaal mee eens.

Sumeru
Door

Sumeru

op 04 Feb 2020

Leu Debbie,!al in de jaren 70 verscheen er een folder in de 7 manna winkels in Amsterdam met de vraag: is de koe ook jouw moeder?

Elske
Door

Elske

op 08 Mar 2013

Hoe onlogisch is het om als mens de melk die voor het kalfje bedoeld is af te pakken en zelf op te gaan drinken?! Deze melk is echt alleen bedoeld voor het kalfje; namelijk om op te groeien en groot te worden. Net als de moedermelk die een baby krijgt tot ongeveer een half jaar. Calcium zit ook in groenten, zoals groene bladgroenten. En juist deze calcium word beter opgenomen! Melk word alleen maar gepromoot om er geld aan te verdienen. Er is niets gezonds aan! Helemaal eens met het artikel dus :)

nathalie
Door

nathalie

op 21 Aug 2014

Klopt helemaal!!

Froukje
Door

Froukje

op 31 Mar 2013

Een leven zonder zuivel, voor mij is dat geen optie. Ik geniet heel erg van opgeschuimde melk in mijn koffie, yoghurt met vruchten en noten en allerlei soorten kaas, hmmmmm! Natuurlijk is varieren en met mate eten belangrijk, zoals met alles. Maar dat een mens geen baby/kalf is, is een raar argument. Juist omdat wij alleseters zijn en geen voedselbron onbenut laten is het ons gelukt in allerlei uithoeken van de wereld te kunnen overleven en ons te verspreiden (ook al doen we dat wat al te fanatiek :-)). Er is naar mijn idee niet 1 manier van eten die gezond is, er zijn er vele. Afhankelijk van de persoon en je eigen voorkeuren. Dus probeer het uit (zoals ik) en eet een tijdje geen zuivel, voelt het beter? prima! Niet? Dan weer lekker aan de melkproducten. Het allerbelangrijkste is dat je leert luisteren naar je eigen lichaam, die vertelt je wel wat het nodig heeft. Zo heb ik af en toe vreselijk veel zin in tauge of radijsjes en de andere keer juist weer in volvette kwark of roomijs. Zolang het niet overmatig is en te eentonig wordt vind ik het goed. Zelfs al zou het beter kunnen zijn minder of geen zuivel te eten, maar de keerzijde is dat je minder blij bent lijkt het mij verstandig voor een blijer leven te gaan ipv van een eventueel gezonder leven.

Jenaida van Wijk
Door

Jenaida van Wijk

op 03 Apr 2013

Het is waar dat we alleseters zijn en dat we mede daardoor overal kunnen overleven. Evolutionair gezien hebben we voordeel gehad aan de mogelijkheid om melk te kunnen verteren, maar de industriële melk van tegenwoordig heeft weinig met overleven of gezondheid te maken. Er zijn betere en gezondere alternatieven voor melk. Gefermenteerde melkproducten zijn overigens een ander verhaal. Dat kun je lezen in het vervolg op bovenstaand artikel. Ik ben ook geen fan van het radicaal uitsluiten van voedingsmiddelen, maar dagelijks 2-3 glazen melk is veel te veel. Alles met mate, vooral modern voedsel als melk, granen en bonen.

Nathalie
Door

Nathalie

op 31 Mar 2013

En als we nu, naast de gezondheidsissue, ook eens kijken naar de impact van melk drinken op dierenwelzijn en milieu? Dat zijn ook zeer belangrijke factoren om mee in beraad te nemen. In de zuivelindustrie worden koeien bijna constant zwanger gehouden, hun kalf wordt onmiddelijk na de geboort van hen ontnomen. Is het een meisje, dan zal zij ook als melkfabriek dienen, is het een mannetje, dan zal hij waarschijnlijk geslacht worden om te dienen als kalfsvlees. Na een 5-tal jaar, als de melkproductie afneemt, zal de melkkoe ook geslacht worden. De koeien werden zodanig geselecteerd en gekweekt, dat zij een zeer hoge melkproductie hebben. Onnatuurlijk hoog (het precieze cijfer weet ik niet, maar was het niet iets van 5x zoveel dan natuurlijk?). Hierdoor hebben de koeien altijd een zware last mee te dragen, kunnen ze moeilijk gaan, ontstaan allerlei ontstekingen (bv mastitis), en zo voort.. Altijd maar zwanger gemaakt worden om altijd weer jou baby van je afgepakt te worden om dan dagelijks 2x aan een machine gekoppeld te worden. Bekijk dit ook eens:

Daarnaast is er nog de milieu overweging. Melkindustrie neemt veel plaats in (niet alleen de dieren zelf, maar ook alle graan ed die speciaal voor die dieren gegroeid wordt -graan dat we zelf ook zouden kunnen opeten!), kost veel energie, neemt veel water af, ..

Jenaida van Wijk
Door

Jenaida van Wijk

op 03 Apr 2013

I couldn't agree more. Laten we de koeien zelf niet vergeten. En de etter die uit hun uiers in de melk terecht komt. Jammie!

Anita willemse
Door

Anita willemse

op 20 Nov 2016

De zuivelindustrie is inderdaad een van de wreedste industrieen die er zijn. Trouwens dat is de hele bio industrie uiteraard. Een vriendin van mij at tot voor kort ca 200 gr kaas per dag, kreeg een auto immuunziekte en begon steeds meer stress te krijgen. Toen ze op dieet ging vergelijkbaar met het moermandieet ,wat aangepast aan voortschrijdend inzicht is ze zich steeds beter en beter gaan voelen en zijn ce klachten vele malen mi der geworden. Overigens was haar cholesterol prima dus kennelijk worden we ook daarmee helemaal op het verkeerde been gezet. Dat we alleseters zijn wil helemaal niet zeggen dat we geschikt zijn voor melk. Ook gras kunnen we niet verteren en ik zou me ook niet te buiten gaan aan vingerhoedskruid. Van beide worden we doodziek dus dat melk geschikt zou zijn is kolder alleen worden we er niet acuut ziek van maar op den duur blijkt het lichaam er wel degelijk ziek van te worden. Bovendien is een koe gefokt uit een wild rund en ook in de oertijd lag de mens niet aan de uiers van een wild rund te zuigen. Wij zijn fruit zaden noten en planteneters. Daarbij kunnen we heel af en toe een beetje vis nemen. Laat de melk voor de kalfjes. Ik begrijp niet dat veel mensen het als aar over onderzoeken hebben. Gebruik je verstand kijk wat primaten eten en bestudeer de prehistorie.

bumba
Door

bumba

op 17 Apr 2013

ik hou van koeien!!! ps groetjes bumba

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 18 Apr 2013

:)

homohomohomomohomomo
Door

homohomohomomohomomo

op 06 Jan 2015

koeien hebben borsten

yolanda
Door

yolanda

op 22 Apr 2013

Ik ben ook iemand die alle voors en tegens gelezen heeft, en zelf n besluit gemaakt heeft: dat we er waardevolle voedingsstoffen uit halen (weston price) mits de zuivel van bio/demeter koeien komt die zelf buiten gegeten hebben. voorts zo min mogelijk bewerkt is, dus rauw of volle melk, en minimaal verhit. volgens mia tjioe hebben we ook roomboter en volle yoghurt nodig. Ik gebruik melk in de koffie en yoghurt bij muesli. alle toetjes mijd ik, ijs maak ik zelf en kaas moet bio zijn. volgens het bloedgroependieet moet bloedgroep O ook zuivel mijden maar ik heb er geen last van en haal extra calcium uit sesam en andere bronnen. En ik houd ook vast aan t argument dat volkeren in de woestijn alleen van kamelenmelk leven. Ik heb spijt dat mijn kind met babymelk is opgevoed want toen had ik nog niet genoeg kennis. Beter zijn geitenmelk, sojamelk, kokosmelk, havermelk, rijstemelk, notenmelk, een combinatie ervan.

Anita willemse
Door

Anita willemse

op 20 Nov 2016

Je hebt geen enkel zuivelprodukt nodig. Zo zit de natuur niet in elkaar. De koe is in de evolutie niet voor de mens ontwikkeld. De koe stamt af van wilde runderen zoals bv van de wisent. Deze was er niet voor ons evenmin als ieder ander dier. Wij hebben dieren veranderd en ze ons eigen gemaakt. Een totaal onnatuurlijk gebeuren. Ons lichaam heeft zich evolutionair nooit aan zuivel aangepast. Of we tolereren het maar net of we worden er ziek van. Net als bv het eten van granen. Of we tolereren gluten en worden er net niet ziek van of we worden er zwaar ziek van. Kijk naar het voedsel van de oermens, onze voorouders die het voedsel aten wat totaal onbewerkt was en direct uit de bodem kwam. Dat voedsel is goed voor je. De rest pleegt uiteindelijk roofbouw op je systeem.

Ik
Door

Ik

op 04 Apr 2020

Wie zegt dat dat onnatuurlijk is? Misschien zijn wij wel bestemd om de dieren ons eigen te maken. We staan immers bovenaan de voedselketen

homo
Door

homo

op 26 May 2013

DIT IS ONZIN melk is goed voor je zolang je niet te veel neemtals je een site maakt ga er dan geen onzin in vertellen.....GA EEN LEVEN ZOEKEN JULLIE!!!

Melk niet zo gezond als men beweert - Stepsmenu
Door

Melk niet zo gezond als men beweert - Stepsmenu

op 08 Jun 2013

[...] jezelf eens de vraag of het ‘logisch’ is om melk te drinken dat bedoelt is voor een kalf. Lees hier meer over waarom het ongezond [...]

sarang semut
Door

sarang semut

op 19 Jun 2013

Nice blog right here! Additionally your website quite a bit up very fast! What host are you the usage of? Can I get your affiliate hyperlink in your host? I want my web site loaded up as quickly as yours lol

Robin
Door

Robin

op 22 Jun 2013

al die zever rond melk is niet gezond allemaal boel ik drink al heel mijn leven 1 a 2 liter per dag en het smaakt zo heerlijk en ben kern gezond en nooit last vant zuur en mijn tanden en beenderen zijn gezond melk is super gezond dan ben ik mischien een koe beter dit dan een dronkaard bier das pas slecht voor de mens en fast food maar daar wordt nooit iets over gezegd

Trotse Stink Hippie
Door

Trotse Stink Hippie

op 03 Apr 2015

Melk is f*cking ranzig.

Andre de Kruijf
Door

Andre de Kruijf

op 24 Aug 2013

"Wist je dat de mens het enige zoogdier op aarde is, dat als volwassene melk drinkt van een ander zoogdier"... Ja en? Wist je dat de mens het enige zoogdier op aarde is dat eten kookt, vlees bakt en braadt. Dat zich verplaatst in auto's, vliegtuigen, boten etc. Dat elkaar vermoord met kern-, chemische en biologische wapens. Dat schoon water drinkt uit een kraan. Andere zoogdieren drinken rechtstreeks uit rivieren en meertjes. Eten van dode beesten gewoon op de grond zonder bestek. Moeten wij dan ook maar gaan doen. M.a.w. Wat andere zoogdieren doen, doen wij niet. Want dat is ongezond. Maar wat wij doen (melk drinken) is ongezond, want andere zoogdieren doen dat ook niet.... Misschien moet je de mens gewoon niet vergelijken met "andere zoogdieren".

Laura de Haan
Door

Laura de Haan

op 24 Aug 2013

Ik denk niet dat je moet kijken naar gedrag, maar naar wat geschikt is voor jouw 'systeem' naar wat ons lichaam goed kan verwerken. Koeienmelk is voor een kat bijvoorbeeld nog veel minder geschikt dan voor mensen, omdat zijn systeem er simpelweg niet goed mee om kan gaan. Als we mensen met andere zoogdieren gaan vergelijken weet ik er ook nog wel een: wist je dat 1 op de 2/3 mensen in Amerika en Europa en andere landen als China vroeg of laat kanker krijgt? Bij zoogdieren is dat niet zo, tenzij er een door mensen veroorzaakte reden is (kernramp, GMO voedsel, proefdierlab etc.)

Joop
Door

Joop

op 10 Sep 2013

Ik heb mijn hele leven veel melk(producten) gedronken. Op mijn 60e kreeg ik een hartinfarct. Ik rook niet, drink geen alcohol. Had bij mijn infarct wel wat overgewicht. Mijn gezonde gewicht moest 72 kg zijn was 81 kg. Een hartinfarct ontstaat door een plaque in je aderen die o.a. bestaat uit kalk en vet . En juist melk bevat heel veel kalk!!! Ik geloof toch maar dat ik met die melkproducten ga stoppen of in ieder geval naar een heel laag niveau ga brengen .

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 12 Sep 2013

Bedankt voor het delen van jouw verhaal Joop en goed dat je gaat onderzoeken wat stoppen met melk voor jouw lichaam doet.

sven lippens
Door

sven lippens

op 09 Feb 2014

Water uit de kraan bevat ook veel kalk

sven lippens
Door

sven lippens

op 09 Feb 2014

Water uit de kraan bevat ook veel kalk!

nathalie
Door

nathalie

op 21 Aug 2014

haha hij bedoelt calcium en inderdaad in kraanwater zit kalk! maar dat is totaal niet hetzelfde!

ik
Door

ik

op 09 Jun 2016

eigenlijk is dat exact hetzelfde

Azraatje
Door

Azraatje

op 14 Oct 2013

Hoi, En hoe zit dat met hazelnootmelk? Is dat ook niet goed? Alvast bedankt

Weet jij waar ze allemaal suiker in stoppen ? | mens & gezondheid
Door

Weet jij waar ze allemaal suiker in stoppen ? | mens & gezondheid

op 18 Oct 2013

[…] Denk aan campagnes als Gek op Bloemen, Kip het meest veelzijdige stukje vlees, Ei love you en Melk is goed voor elk. Al deze uitingen komen niet van onafhankelijke organisaties, maar van de […]

Bullshit
Door

Bullshit

op 04 Apr 2020

Een doemdenker ben je! Dit is complete bullshit.

Bananenpannenkoekjes | mijn leven als mama
Door

Bananenpannenkoekjes | mijn leven als mama

op 28 Oct 2013

[…] of amandelmelk. En in plaats van bijvoorbeeld boter gebruiken we kokosolie. Melk is namelijk helemaal niet goed voor […]

Hot Healthy Golden Raw Chocolate Milk
Door

Hot Healthy Golden Raw Chocolate Milk

op 14 Dec 2013

[…] kan ik hier een gezond alternatief van maken? Ik drink immers geen koemelk meer (onder andere hier om) en ik ga ook geraffineerde suikers uit de weg. Cacao is op zich wel gezond, maar dan alleen in […]

M.
Door

M.

op 16 Dec 2013

Zelf kan ik niet tegen de 'gewone' melk uit de supermarkt en merkte ik de voordelen van het niet gebruiken ervan. Maar de rauwe melk van de boer kan ik zonder problemen gebruiken. Natuurlijk wel met mate maar dat is met alles zo.

Wesley
Door

Wesley

op 20 Jan 2014

GEWELDIG!!! Ik drink 2 ltr melk per dag Voel me TOP!!!Maar goed, ik ben geen vis, maar ik zwem wel en eet ook zeevruchten en vis.We zijn mensen, en hebben niks te zoeken in water. das een zelfde afweging

sven lippens
Door

sven lippens

op 09 Feb 2014

Vuile kwakzalvers zijn het!!! en jullie met jullie groene ideen, de kalfjes krijgen wel nog de eerste melk en ZE gaan heus niet allemaal naar het slachthuis want waar komen de melkkoeien anders vandaan? en als je eens een klein beetje verder zou denken: - sojamelk is slecht want er worden wouden voor gekapt - hetzelfde met kokosmelk -rijstmelk is ook al niet goed volgens mevr de kwakzalver - voor die notenmelk moeten ZE ook boompjes zetten en daardoor worden er ook dieren weggejaagd en mij moet je niet wijsmaken dat ZE geen pesticiden en bewaar middelen gebruikendus geenenkele melksoort is goed, drink dus geen melk maar ook geen koekjes, boter, yoghurt, taart, rijstpap kaas brood, andere koffie koeken,... Hoe denk je dan te gaan overleven, met tofu enzo maar ook daar gebruikt Men pesticiden voor de plantjes,.. WEET JE WAT, AL JULLIE GROENE HUFTERS ALS JE GOED WIL DOEN VOOR DE NATUUR : STERF BUITEN IN DE NATUUR wel zonder kleren E.d. Want die composteren niet goed!!!

kipje
Door

kipje

op 06 Jan 2015

hahahahahaha, ik vind dit echt een fantastische actie ; D

gekkehomo
Door

gekkehomo

op 06 Jan 2015

lol dit is echt een reactie waad geniaal lol 69

Trotse Stink Hippie
Door

Trotse Stink Hippie

op 03 Apr 2015

Awwww wat ben jij zielig zeg, ik heb echt medelijden met je.

Floris
Door

Floris

op 25 Sep 2016

Sven, homo zijn is ook niet natuurlijk vind je wel? Maar je bent er wel 1.

Elien
Door

Elien

op 12 Feb 2014

Zelf heb ik galacactosemie, (lactosevrijdieet). Daarom mag ik geen melkproducten, daarom eet ik sojaproducten. Soja zou ook veel beter de calcium opnemen in het lichaam heb ik laatst nog gelezen.

Leidt melkconsumptie tot botbreuken? | Fit Zonder Fabels
Door

Leidt melkconsumptie tot botbreuken? | Fit Zonder Fabels

op 13 Mar 2014

[…] overal weer dezelfde soort artikelen tegen, waarbij melk als ongezond wordt afgeschilderd (o.a. hier, hier, hier en hier). Deze artikelen lijken allemaal klonen van elkaar met steeds weer dezelfde […]

nn
Door

nn

op 11 Apr 2014

onzin, ik ben een man en ik doe aan krachttraining, zonder moeite tik ik enkele liters melk weg om de eiwithuishouding op orde te houden.>in afrika is het gebruikelijk voor vrouwen om een melk-only dieet te volgen voordat ze gaan trouwen om er gezonder en dikker te worden.

Lizette Vreysen
Door

Lizette Vreysen

op 19 Mar 2015

Om de eiwit huishouding in orde te houden? En in Afrika drinken de vrouwen een only melk dieet om dikker te worden..Vertel eens nn. Hoe weet jij of jou eiwitwaarden "in orde" zijn dan? a. Geef eens aan wat die waarde "moet" zijn in jou geval. b. Welke eiwitten zijn belangrijk en waarvoor in jou lichaam? c. Hoeveel soorten eiwitten bestaan er en wat zijn de functie`s van deze? d. Geef het aantal waarden op aan wat jij binnenkrijgt aan eiwitten dagelijks. e. Wat krijg je nog meer binnen als je enkele liters melk "wegtikt"? f. Hoe gezond denk je dat je nu bent, heb je je bloed, urine al eens laten meten? g. Waarom zouden die vrouwen in Afrika dik worden van melk? h. Zou het echt goed of gezond zijn als je dik werd van melk? i. Hoe weet jij of die vrouwen gezonder werden? j. Wist je dat je van het drinken van veel melk( meer dan 1 glas per dag) juist slappere en dus broze botten krijgt, omdat de verhouding van calcium/fosfor 2:1 zou moeten zijn bij mensen, maar in melk juist circa 1,2 :1 is? K. En dan wist je vast ook dat als je zoveel meer fosfor binnenkrijgt als nodig is, je lichaam calcium gaat onttrekken om deze verhouding recht te breien. En waar zit nu de noodvoorraad calcium in ons lichaam? Juist, in onze botten! Bij het drinken van meerdere glazen melk per dag onttrekt ons lichaam dus calcium uit ons botstelsel. Niet goed voor je krachttrainingsbotjes dacht ik dan... Wetenschappelijk al honderden keren netjes aangetoond overigens. En inderdaad, onze regering hangt nu eenmaal aan de touwtjes van de grote baas, de Europese Bank, waaraan ze inmiddels al meer rente moeten betalen als de het geleende bedrag. Nooit of te nimmer is zelfs de rente op het verschuldigde bedrag meer af te lossen, dus ja, dan moet je misschien, door volledig controle over de media te hebben de hardwerkende burger eens voorliegen over iets wat eigenlijk toch niet zo goed voor ze is, maar wel voor de kas enigszins aan te vullen. Stelling: ALLES wat voorverpakt in de reguliere supermarkt ligt, ligt daar met een reden. Reden: Om verkocht te worden. Doel: Om nog meer verkocht te worden. Plan: Het product zo te maken dat mensen het blijven kopen. Aanpak: Maak het product verslavend. Hoe: E nummers, maar vooral suiker toevoegen. Steeds meer suikers. Is dat alles?: Uh, nee, zorg er vooral voor dat mensen niet meer zelf kunnen nadenken, dat alles wat ze opzoeken weer wordt tegengesproken, want dat zorgt voor twijfel, chaos. En daar kan een mens niet tegen. Meer E nummers bijvoorbeeld. Doe maar wat extra E 621 erbij, dan komt het wel goed. Oh, en ook wat E nummers die de impotentie versterken en onvruchtbaarheid aanwakkeren. Goed voor de afbouw van de wereldpopulatie, want al die ziektes die we hebben ingevoerd schijnen niet goed genoeg te werken, pfff En dan?: Dan niets. Als hij het niet meer weet, gaat hij domme dingen zeggen, zoals dat er wetenschappelijk bewijs voor moet zijn of zo. En hij gaat intussen weer terug in zijn oude patroon. Suikers en E nummers blijven nuttigen, want hij heeft geen karakter meer. Ze geloven toch niet dat die wetenschappers betaald worden door de grote banken. En als ze het geloven, nog meer voor twijfel zorgen met tegenstrijdige artikelen die de mens zelf aanvoert. Oh ,wat een mooi beroep, poppenspeler. En nu?: Te laat, de mens is te dom. Te dom om zelf te denken. Missie geslaagd. Effect: Nog maar 4 miljard mensen ipv 7 De rijken steeds rijker en de werkende mens steeds dommer, zich voor altijd genesteld in de roodstand op de bank omdat hij zo materialistisch werd door al die reclame uit de media. Steeds meer willen, maar steeds minder krijgen. Maar nu kan hij wel ouder worden door alle troep die hij binnen krijgt van de supermarkt en de medicijnen die hem laten werken tot zijn 80e jaar. Want de pensioenleeftijd kan gewoon omhoog als we "gezonder" worden. Lekker blijven werken voor de poppenspelers omdat je wel moet met je schulden. Om precies na je 80e leeftijd dood neer te vallen en de schuld over te dragen aan je kinderen die jou pad weer kunnen bewandelen om de rijken nog rijker te maken. Mensen, er wordt met uiterste precisie gewerkt, net zoals in Zwitserland de meest exclusieve horloges worden gemaakt, aan onze biologische klok. Ons eigen Zwitsers biologisch uurwerkje wordt op dit moment al bijna volledig aangestuurd door de Europese en Wereldbank, waarvoor wij als slaven moeten werken. Ieder cel in ons lichaam is al aangetast door de vernietigende voeding die zij ons gaven, de hersenspinsels die ons iedere dag door de media in worden gegeven en niet te vergeten de chemtrails die dagelijks op onze akkers, in ons grondwater en in ons lichaam komen. Geboortebeperking. DAT IS HET ENIGSTE DOEL. WORDT WAKKER!!! En anders slaap voor eeuwig.

José
Door

José

op 09 Apr 2016

Ik snap wat je bedoelt, de hoge heren hebben ons allemaal in hun macht, de Rothshilds met de centrale banken, de voedselindustrie om ons ziek te maken en de pharmaceutische industrie om ons geld te laten uitgeven aan medicijnen die niet eens goed helpen. Je hebt gelijk, wordt tijd dat mensen eens wakker worden.

klootzak
Door

klootzak

op 04 Apr 2020

Lizette droom lekker verder meid

Hoek
Door

Hoek

op 17 May 2014

Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen. Het ergste is nog dat dit gebracht wordt als een waarheid zonder een steekhoudende onderbouwing. Weinig wetenschappelijk en ook met weinig gezond verstand geschreven. Nu de traditionele religies aan relevantie hebben ingeboet is het nu de beurt aan dergelijke "natuurreligie". Mensen, gebruik je gezond boerenverstand, alle voedsel is in principe goed zo lang je er niet ziek van wordt en zo lang er geen bewijs is van het tegendeel. Het geloof dat natuurlijke plantaardige producten per definitie beter zouden zijn voor de mens, is nog wel de grootste flauwekul. De ergste giffen kun je zo uit je tuin halen: bilzekruid, gouden regen, lelietje-van-dalen, monnikskap, taxus, vingerhoedskruid, oleander, ridderspoor, etc. Eet smakelijk!

Tristan
Door

Tristan

op 21 May 2014

Wat een gezeur om niets zeg. Ik drink zelf al 22 jaar lang melk. Zou er echt een significante verbetering zijn geweest als ik in plaats van melk, water dronk ?

Jeroen
Door

Jeroen

op 26 May 2014

Wauw wat een onzin toch in dit artikel. Bijv. [Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zo’n grote hoeveelheid caseïne] Ik zal je zeggen dat ik al 2 jaar zo'n 2 liter melk per dag + toegevoegde eiwitten in poedervorm, waaronder wei en casseine eiwitten drink. Geen klachten, voel mij zelfs geweldig. Als je teveel eiwitten inneemt poep je het gewoon weer uit, geen zorgen, je gaat er niet dood aan...

Lizette Vreysen
Door

Lizette Vreysen

op 19 Mar 2015

Jij ben echt slim Jeroen...

KOEN
Door

KOEN

op 26 May 2014

X, Gewoon niet reageren, maar bovenal; niet zoveel lezen. Je bent je eigen meester!K.

IJs zonder zuivel en suiker | Puur Smullen
Door

IJs zonder zuivel en suiker | Puur Smullen

op 27 May 2014

[…] Ik ben geen voorstander van het gebruik van veel zuivel. Koemelk bevat veel meer eiwitten, vetten en groeihormonen dan gezond voor ons is. Het is mijns inziens heel geschikt voor waar het voor bedoeld is, namelijk voor kalfjes. (Lees ook: 5 redenen waarom melk ongezond is) […]

Win vier pakken plantaardige melk! : Ongevera
Door

Win vier pakken plantaardige melk! : Ongevera

op 10 Jun 2014

[…] is helemaal niet zo gezond als iedereen denkt. Bovendien is het oorspronkelijk voor kalveren bedoeld om snel te groeien en niet voor de […]

nathalie
Door

nathalie

op 21 Aug 2014

Melk is alleen voor kalfjes en niet bestemd voor mensen!! Tevens bevat melk (caseine) exorfinen! google het maar eens zou ik zeggen, je dna kan caseine gewoon niet verteren punt!

Peet
Door

Peet

op 09 Mar 2015

Wat ben jij dom. DNA en verteren? :'(

Sandra
Door

Sandra

op 02 Oct 2014

Sinds ik geen melk meer drink. Heb ik bijna geen last meer van keelontstekingen en ernstige verkoudheid.

gaat je niks aan
Door

gaat je niks aan

op 09 Jun 2016

maar nog wel dus

Marc van Beek
Door

Marc van Beek

op 03 Oct 2014

Bekijk de documentaire Fat, Sick and nearly dead.

Gieneke
Door

Gieneke

op 04 Mar 2015

Ja da's een goeie docu. Of: Milk

onbekend
Door

onbekend

op 13 Oct 2014

door melk gaat mijn vagina stinken ;c daarom drink ik nu melk zonder glucose dat helpt namelijk ;D

Lizette Vreysen
Door

Lizette Vreysen

op 19 Mar 2015

Je mond het ook via je mond innemen volgens mij... (of anders goed spoelen misschien)

Iris
Door

Iris

op 30 Oct 2014

Lieve mensen, Ik ben geshockeerd. Eerlijk waar. En niet door dit artikel, de informatie die hierin wordt gegeven heb ik zelf al meerdere malen gelezen van verschillende bronnen en ook zelf ervaren (ik kan geen melk verdragen en drink het daarom zelden). Maar wat mij choqueert zijn de heftige reacties op dit artikel.Houd allemaal alsjeblieft in gedachten dat je nog steeds te maken hebt met mensen en dat doodverwensingen echt kwetsend kunnen zijn, ook online!En daarbij rijst er ook direct nog een vraag in mijn hoofd: waarom gaat dit iedereen zo aan het hart? Is het omdat je zelf het gevoel wilt hebben dat je gezond bezig bent en dat het pijn doet als dit idee wordt aangevallen? Ben je bang dat je je eigen gewoontes moet veranderen en houd je het liever bij het oude? Ik vermoed dat het makkelijker is om dat te doen dan te overwegen waar je jouw kennis vandaan hebt (ik heb mijn vertrouwen in het voedingscentrum lang geleden al verloren) en het stellen van kritische vragen. Degenen die dit wel doen krijgen de volle lading en eerlijk gezegd choqueert mij dat echt.We hoeven het echt niet allemaal eens te worden, maar iedereen kiest zijn eigen waarheid, dus geef anderen ook de ruimte. En blijf open-minded, want van dit soort lelijke taal op internet wordt niemand echt gelukkig.

Cheryl
Door

Cheryl

op 30 Oct 2014

Niet iedereen heeft het zelfde lichaam als de ene tegen melk kan wil niet zeggen dat ik er wel tegen kan. Ik kan niet tegen melk al hoewel ik er heel erg dol op ben, Als ik elke dag een glas melk drink ben ik tegen de einde van de week dood op. Ook kan ik niet tegen warme melk zit heel lang op de wc. Er wordt aangegeven dat buitenlanse mensen genetisch niet tegen melk kan omdat hun voor ouders het niet dronken. Men zou zeggen wat heeft het met melk te maken maar het is bewezen dat buitenlandse mensen niet allemaal niet tegen melk kunnen. Ze krijgen er uitslag van of worden er ziek van. Ik heb een man gekeken die zijn hele leven melk dronk maar als halfbloed kreeg hij een of ander ziektebeeld als 70 jarige. Waar bij men dacht als ze hem zagen lopen dat hij dronken was. Na onderzoeken bleek dat zijn lichaam niet tegen melk kan. Het is meer en deels de oorzaak waardoor hij een of ander spierziekte heeft.Men hoeft niet overdreven veel melk te drinken een of twee glas per dag of soja melk drinken is veel gezonder maar helaas kan ik niet tegen soja melk. Ik ga ervan spugen. Ook smaakt soja melk voor mijn gevoel iets giftigs of chemisch. Ik raad men aan om over te gaan op soja melk het is ook goed voor je Cholestrol en helpt vrouwen tegen opvliegers op later leeftijd. Of meer rauwkost eten. geiten melk is niet het zelfde als gewone melk. Maar als men het blijft drinken dan zullen ze het lekker vinden op ten duur. Ik daar en tegen hebt een voedsel allergrie en moet op alles letten dat ik eet. Dus drink wat men lekker vind. Niet overdrijven met meer dan twee glazen melk per dag. Ook heeft de wetenschap het niet altijd gelijk. Maar heel wat mensen geven aan dat ze niet tegen melk kunnen dus er kan best wel waarheid in zitten.De groetjes Cheryl.

natan
Door

natan

op 26 Dec 2014

Ik vind het raar dat nu ineens melk ongezond is terwijl er al duizende jaren artsen zijn die meer kennis hadden over voedsel dan nu en die daar niet achter zijn gekomen ik geloof wel dat de manier die tegewoordig word gebruikt slecht kan zijn zoals pasteuriseren maar dat geld ook voor andere voedsel groente en fruit word ook bespoten dat is ook niet gezond maar melk is wel de dupe en andere voedsel niet wel raar vind ik niet kunnen

kipje
Door

kipje

op 06 Jan 2015

hahahahaha, leuk antwoord : D

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 04 Apr 2015

Artsen hebben geen kennis over voeding! Groot misverstand. En ik ken veel artsen geloof me. 30 jaar lang n zieke darm. Iedereen heeft z'n hokje, zn tunnelvisie. 'n arts weet hoogstens wat voor vitaminen en mineralen in voedsel zit, en dat is al heel wat voor n arts, hoe 'n mens reageert op voeding dat weten maar zéér weinig mensen. Daar moet je echt zelf achterkomen. Helaas. t Boek van D Adamo is geweldig dat komt in de héél goede richting.

Lisette
Door

Lisette

op 06 Jan 2015

En hoe denken jullie dan over het gebruik van roomboter?

Dr.Bootsma
Door

Dr.Bootsma

op 09 Jun 2016

ik denk dat roomboter wel goed voor je is (en melk ook trouwens). Als je alleen al kijkt naar de voedingswaarden zou ik denken waarom nog margarine. Becel bijvoorbeeld was altijd tegen roomboter en nu blijkt dat ze toch maar roomboter door hun margarine doen.

Ongezond VS Gezonder 3 | divinevitalityy
Door

Ongezond VS Gezonder 3 | divinevitalityy

op 14 Feb 2015

[…] Ongezond Lees hier bijvoorbeeld waarom melk niet gezond is. En dit […]

Gieneke
Door

Gieneke

op 04 Mar 2015

ik drink al tijden geen koeienmelk en eet steeds vaker geitenkaas. Havermout maken met havervlokken en havermelk is voor mij het ideale ontbijt. Bovendien is al die plantaardige melk veel beter voor het milieu :)

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 14 Mar 2015

Lieve Eva. Ik lees weer 'ns het boek van Dadamo ; bloedgroepdieet. Nou is me altijd door artsen aangeraden om biogarde te eten, en zure melkproducten. Ik heb zelfs kefir in huis. Stoppen dus met die spullen ? Ik wil voorgoed 'n einde maken aan die darmellende , crohn. Geitenmelk is wel ok,maar dat is één van de dingen die ik echt niet afkrijg. Wel weer geitenkaas van bij de Turkse Toko, lekker. Mijn zoektocht gaat voort. Groeten,kim.

José
Door

José

op 09 Apr 2016

Probeer eens zelf kokosyoghurt te maken, misschien dat dit je helpt?

Een kopje cyaankali als ontbijt
Door

Een kopje cyaankali als ontbijt

op 19 Mar 2015

[…] al ’s morgens bij het ontbijt, of u nou knäckebröd eet (vol met suiker), of ontbijtgranen met melk. En u bent al helemaal geschift als u uw dag met brood […]

Lizette Vreysen
Door

Lizette Vreysen

op 19 Mar 2015

Een ding is zeker. van melk schijn je eindeloos tijd over te hebben om op al dit slappe gezever te reageren. Melk is slecht. Klaar. Waarom? Omdat het van de industrie afkomt. Hoezo? Wie is de baas over de industrie? De Wereldbank. En wat willen die van ons dan?: Meer geld en 3 miljard minder mensen zodat ze zelf meer plek krijgen om hun geld op een mooiere wereld op te kunnen maken.

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 19 Mar 2015

Alles komt van de industrie ! Gewoon stoppen met eten en drinken dus ? Mensen die dit "gezever schrijven en erop reageren " zitten misschien doodziek thuis omdat geen enkele arts iets weet over voeding, en dan gaan mensen zoals ik,(na 28 darmoperaties) zoeken op internet om van die verrekte darmontstekingen af te komen !

Onzin
Door

Onzin

op 04 Apr 2020

Wat een smerige lulkoek Lizette! Had je je hoedje van zilverfolie weer op?

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 04 Apr 2015

Ik ben gestopt ! Met alle zuivel, snachts geen maagpijn meer, geen slijm meer in mn stomazak maar ontlasting ! En héél raar; ik ben veel rustiger. Dus belde ik 'n orthomoleculair therapeute ; conclusie; als t lichaam zo moet strijden tegen n voedingsmiddel kun je erg opgefucked raken . Ja ,logisch ook wel. 54 jaar zuivel gebruikt, alle allergie testen gehad oa lactose adentest 2 x en bij de allergologe kwam er niet veel uit de uitslagen, zo n onderzoek stelt dus ook al geen xxx voor . Maar die slijm daar sta ik nog t meeste versteld van , dat had ik al 30 jaar. Braaf nn biogarde , kaas gegeten, en daar zo'n slijmvorming van gehad altijd ?!? Dokters zeggen zelfs ; eet maar veel yoghurt en kwark dat is goed voor de darmen .............NEE dus.

Mike
Door

Mike

op 21 May 2015

Wat knap, en wat goed om te horen dat het ineens zo goed gaat. Wij zijn echt fanatieke melkdrinkers hier thuis. Ik zelf zal niet snel stoppen met melk, maar m'n moeder heeft de ziekte van Crohn en heeft het ook weleens over slijm in haar ontlasting. Ik zal dit bericht aan haar doorgeven, want het is zeker het proberen waard. Bedankt!

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 22 May 2015

Mike, met crohn --wat ik dus ook heb--mag je eigenlijk geen zuivel en koemelkproducten. Zeg dat tegen je moeder. Er zal haar dan veel bespaard blijven.t Specifieke koolhydratendieet(op internet te vinden) is 'n mooi dieet, en t bloedgroepdieet(het boek) is ook verhelderend. Vanmiddag dacht ik ; als mensen nou niet zo druk waren, als er geen overbevolking zou zijn, als ik me niet zo gauw altijd op de kast had laten jagen, als ik niet zo beleefd was geweest tegen iedereen, als ik geen perfectionist was geweest...........dan zou ik nu niet ziek zijn. Maar erfelijkheid speelt bij mij helaas ook n rol. Sterkte ***

kimberley pex
Door

kimberley pex

op 22 May 2015

En wat ook funest is voor darmpatienten; tarwe !!! dat was ik nog vergeten.

José
Door

José

op 09 Apr 2016

Dokters weten niet eens zelf waarom ze dit adviseren, niet vanwege de yoghurt en kwark maar om de verschillende melkzuurbacterien die in yoghurt en kwark zitten. Maar die zelfde bacterien kun je ook prima in gefermenteerde groenten laten groeien, veel gezonder ook!

Eva
Door

Eva

op 16 Jun 2015

Beste Jenaida van Wijk,Ik zou heel graag van je willen weten wat je (wetenschappelijke)bronnen zijn voor je artikel. Het is een erg interessant onderwerp waar ik zelf ook mee bezig ben.met vriendelijke groet, Eva

Pepper (@pepperbellajax)
Door

Pepper (@pepperbellajax)

op 13 Jul 2015

Prachtig verhaal en sinds een jaar of 40 - 50 ook een waarheid als een koe. Voordien was het echt heel anders Google maar eens op Keuringsdienst van waarde en melk, er gaat een wereld voor je open. Maar goed melk in 1965 of melk in 2015 zo van de koe en uit de fabriek. Tot 1965 kwam de melk nog met bussen naar de melkfabriek gemolken uit koeien die zo'n 20 liter per dag gaven, eenmaal in de container in de fabriek werd de melk na zo'n 24 uur gekoeld te hebben gestaan afgeroomd voor boter en slagroom, daarna werd de melk gepasteuriseerd en gelijk verpakt in flessen of nog verdund met koude voordien gekookt water voor halfvolle melk, en er werdt van een deel kaas en karnemelk gemaakt, van de room werd boter en slagroom gemaakt.Tegenwoordig komt de melk van koeien die met behulp van genetica en antibiotica wel 120 liter melk geven, deze melk word uit de koeltank bij de boer met een gekoelde tankwagen naar de melkfabriek gebracht waar het word ontdaan van room en melkeiwit tot het de kleur heeft van zeer magere melk waarna er witte stoffen o/a calcium aan toegevoegd worden en een deel van de room voor vollemelk(hievan maakt men ook kaas, vla, yochert enz van) bij halfvolle dus niet en magere melk is gewoon het product van na de afroming en eiwit verwijdering waaraan iets wits is toegevoegd, de melkeiwitten worden gebruikt voor o/a melkpoeder en babymelkpoeder incl kunstmatige smaak, kleur en geurstoffen.Ergo de melk, boter e/d van voor 1965 waren gezond, tegenwoordig is melk met geur, kleur en smaakstoffen gewoon wit water niet meer of minder.Ik zou zeggen zoek een boer (ze zijn er nog) die hun eigen boter en kaas maken neem een jerrycan (de 2 liter melk jerrycans uit de supermarkt voldoen prima, gewoon legen in de gootsteen)mee in een koeltas/kist en laat deze bij zo'n boer vullen en koop gelijk wat kaas jong, belegen en oud en vooral gezouten boter, Je zult gegarandeerd terug komen voor meer, je proeft nu echte melk. P/s vraag ook om ongeschimde melk de is zo van de koe alleen gepasteuriseerd.

Wesley
Door

Wesley

op 28 Oct 2015

en waar vind je die wet dat zegt dat boeren die producten zelf nog mogen verkopen zonder dat ze daarvoor gecertificeerd zijn? Alles wat je verkoopt moet worden opgegeven bij de belasting etc.

de waarheid
Door

de waarheid

op 08 Jun 2016

veel van deze reactie is waar maar ik geloof niet alles. bijvoorbeeld: er word gezegd dat een koe met behulp van middelen wel 120 liter kan geven terwijl het landelijk gemiddelde op 27 liter ligt, en dit komt niet door de biologische koeien veel minder geven en dit gemiddelde naar onderen halen.

Boerendochter
Door

Boerendochter

op 20 Sep 2016

Waar heeft u ooit een koe 120 liter melk per dag zien geven?! Deze ben ik als boerendochter die op veel boerenbedrijven in Nederland kom nog nooit tegen gekomen dus u begrijpt dat ik deze koeien echt eens wil zien. En de genetica en antibiotica ben ik ook zeer benieuwd naar waar u deze wijsheid vandaan haalt.

Iemand.
Door

Iemand.

op 24 Jul 2015

Ik denk dat we meer melk moeten drinken omdat meer mensen nu over stappen naar soja worden regenwouden gekapt waardoor sommige diersoorten uitsteren

Chantal Verhoeven
Door

Chantal Verhoeven

op 10 May 2016

De bossen worden inderdaad gepakt voor soja teelt, om dieren te voeden die later als een biefstukje op je bord liggen. 73 % van de soja teelt is voor veevoer. Als je je druk maakt om de regenwouden zou ik per direct stoppen met jet eten van dieren.

Josefien
Door

Josefien

op 16 Sep 2015

Heb je misschien ook enige vorm van bronvermelding???? Dat is wel wenselijk als je zulke uitspraken doet...

Wesley
Door

Wesley

op 28 Oct 2015

ik ben gestopt met lezen nadat ik '' baby-koe'' zag en niet kalf..

lilian
Door

lilian

op 04 Nov 2015

ik ben het er helemaal met je eens

Iris
Door

Iris

op 26 Nov 2015

Hartelijk dank dat je de waarheid over voeding met ons deelt. groetjes Iris

WL
Door

WL

op 01 Mar 2016

Tegenwoordig kan iedereen maar van alles roepen zonder enige verantwoording af te leggen. Het gebruikelijke theekransje, wat een dialoog is met tegenspraak, is vervangen door een gezwets op een vage website. De meesten mensen nemen dit klakkeloos over, bij gebrek aan fatsoenlijke opleiding en vermogen om zelf te denken. Helaas zijn het juist ook die mensen die mij nu wel zullen afmaken, zij hebben immers gelijk. Wetenschappers zijn stom en praten onbegrijpelijk. Tip aan iedereen, ga 's kijken op een melkveehouderij :) En dan conclusies trekken :)

Renskeeeee
Door

Renskeeeee

op 11 Mar 2016

Ik zou ook graag (wetenschappelijke) bronnen zien. Ik geloof dat koemelk ongezond is voor de mens, alleen er staat ook dat stoffen in melk in verband gebracht kunnen worden met autisme? Ben echt heel erg nieuwsgierig naar welk verband er dan kan worden gemaakt?

balhaar
Door

balhaar

op 21 Apr 2016

haha

homo
Door

homo

op 21 Apr 2016

kanker op man

piet-koos
Door

piet-koos

op 21 Apr 2016

mn moeder is vorig jaar van de trap af gekankerd ja!! niet mee spotten dus!!

Chantal Verhoeven
Door

Chantal Verhoeven

op 10 May 2016

Melk is voor kalfjes. PUNT

Henk
Door

Henk

op 24 Jun 2018

Biest is voor kalfjes

dr. Bootsma
Door

dr. Bootsma

op 08 Jun 2016

Ik denk dat de schrijver/schrijfster van dit verhaaltje wat heeft gehoord van een bekende dat melk slecht zou zijn voor mensen. Hij/zij heeft duidelijk geen antwoorden gezocht bij experts of boeren. Hij/zij heeft gewoon wat op het internet gezocht naar dingen die de beweringen van deze bekende zouden bevestigen. Ook heeft hij/zij de goede eigenschappen van melk zwart gemaakt door verzonnen verbanden te leggen tussen de bestandsdelen van melk. Ik denk dat deze persoon een vorm van tunnelvisie heeft en geen idee heeft van hoe alles in zijn werk gaat.

thetruth
Door

thetruth

op 04 Apr 2020

dr. Bootsma sprak de waarheid

Maria
Door

Maria

op 15 Jun 2016

100 gram boerenkool evenveel calcium als glas melk? Hoe kan het dan dat ik ergens anders lees dat een kilo boerenkool evenveel calcium heeft als een glas melk? Of een halve kilo amandelen. Ik lees zoveel dat ik niet meer weet wie er gelijk en ongelijk heeft. En ik heb het idee dat de reden dat men in sommige landen geen botontkalking hebben, is dat ze daar veel meer in de zon komen (dus vitamine d, iets wat bij ons in de winter en herfst niet voldoende wordt aangemaakt) en veel meer beweegt (bijv werken op het land). Want te weinig beweging is de grootste oorzaak van botontkalking. Als ik naar de Nederlanders kijk, bewegen we (vooral op oudere leeftijd) véél te weinig!

Jan D.
Door

Jan D.

op 22 Jun 2016

Wat er staat geschreven dat wat een koe eet ook in het melk terecht kan komen is onzin. Voor een koe geld het zelfde als bij een mens dat voeding niet echt een rol heeft voor de productie van melk alleen heel erge ondervoeding kan een rol spelen.

Mohammed Al Hachmouni
Door

Mohammed Al Hachmouni

op 22 Jun 2016

Wat een kanker onzin joh kanker op met geen melk. In nederland eten we van alles, in de ontwikkelingslanden eten ze amper groenten, fruit , noten en zijn ze gezonder als de Nederlanders. Wat een kanker onzin allemaal.

Rob
Door

Rob

op 04 Dec 2018

Jouw taalgebruik is in ieder geval niet gezond

Krelis
Door

Krelis

op 27 Oct 2019

Niet te hopen voor je dat je dat ooit krijgt. Let een beetje op je taalgebruik. En als je het ooit krijgt wens ik je veel sterkte.

johnny
Door

johnny

op 23 Jun 2016

Melk is echt wel ongezond ik dronk een keer melk en daarna had ik down-syndroom

chriske art
Door

chriske art

op 11 Aug 2016

allemaal dikke zever drink al 57 jaar 3 glazen melk per dag , wat wel is dat die keien worden behandeld met hormonen , dat de vervuiling ook de melk aantast, in Nederland en België is de melk inderdaad niet zuiver doordat de koeien vetgemest worden door slecht voedsel of door vervuilde grassoorten. Net als een moeder die rookt borstvoeding geeft en een kanker kindje op de wereld zet.Je bent wat je eet en drinkt, dus stop de vervuiling en hou van de natuur zoals God het gevraagd heeft en je zal leven hebben in overvloed.

Rob
Door

Rob

op 26 Oct 2016

Ik besloot vorige week, na een jaar of vijftig vrijwel dagelijks melk te hebben gedronken, eens 'een weekje' geen melk te drinken. Al na een paar dagen merkte ik een opmerkelijke rust bij mezelf, en het verdwijnen van jeuk, ik had altijd wel ergens jeuk op mijn lichaam. Waarschijnlijk is er een verband tussen het verdwijnen van de jeuk en van de rusteloosheid. Ook minder snel geïrriteerd, evenwichtiger, minder snel moe, minder verstopte neus, minder niezen, minder speekselvorming...en dat dus allemaal al na een paar dagen geen melk! Het zou natuurlijk allemaal auto-suggestie kunnen zijn, placebo enz., maar die rust die ik bij mezelf ontdekte was echt, anders was het mij niet opgevallen, en toen ik probeerde te bedenken waar dat door zou kunnen komen (want dat ik gestopt was met melk drinken was ik eigenlijk alweer vergeten), kreeg ik toch echt even een 'verrék-momentje': de melk! In ieder geval vind ik het wel zo opmerkelijk dat ik het even kwijt wilde, maar nu moet ik dus op zoek naar een alternatief voor de stoffen in melk die je wél nodig hebt...

eenplacebo
Door

eenplacebo

op 04 Apr 2020

Sorry Rob, heftige placebo!

José
Door

José

op 27 Oct 2016

Dit is nou een typisch voorbeeld van internet-onzin. Ik leer mijn kinderen kritisch te zijn op informatie van internet, deze site zou een mooi voorbeeld zijn. Ik zie geen enkele onderbouwing of verwijzing naar welk wetenschappelijk onderzoek dan ook. Vanuit de grond van mijn hart zou ik mensen willen oproepen om geen meningen te verkopen als zijnde objectieve informatie. U drinkt geen melk, punt uit. Dat behoeft echt geen verklaring bestaand uit totale onwaarheden , aannames of stemmingmakerij.

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 01 Nov 2016

Hoi Jose, probeer het zelf eens een tijdje te laten staan en ervaar wat geen melk drinken voor jouw gezondheid kan doen.

Joke Herreijgers
Door

Joke Herreijgers

op 22 Dec 2016

Hallo Eva, ik heb nu een paar jaar geen melk gedronken en het heeft echt maar dan ook echt geen verschil gemaakt. Ik denk er nu aan om het gewoon weer (met mate) te gaan drinken. En wist je dat het lichaam helemaal niet alle vitamines/antioxidanten uit een smoothie kan opnemen? Zie het onderzoek bij Trust me I'm a doctor, waar ze bewezen hebben dat als de antioxidanten in de darmen komen ze afgebroken worden. Men denkt altijd meer is beter, maar vergeet dan de werking van het lichaam, die kan dat helemaal niet opnemen. Smoothies zijn onzinnig. Eet gewoon een salade. Groetjes, van een kritische consument

Helaas
Door

Helaas

op 04 Apr 2020

Sorry Eva, maar dat is een pittig heftige placebo.

Peter
Door

Peter

op 01 Feb 2018

José, Als je de Duitse taal machtig bent, zoek dan eens naar de voordracht van Prof. Dr. Walter Veith met als titel: "Risikofaktor Milch". Deze is te vinden op YouTube.Ik wens je het beste.

Jan McJansen
Door

Jan McJansen

op 11 Feb 2018

Ge kunt nie geloven hoe blij da'k ben van hier iemand gelijk gij tegen te komen. Eindelijk iemand die niet zomaar instemt met deze stomme kalle.

Nona Fjör
Door

Nona Fjör

op 14 Dec 2016

Het is dat ik ontbijtgranen (cornflakes) met soya- of andere non-melk gewoon niet te vreten vind... veel te "waterig".

Frank van der Horst
Door

Frank van der Horst

op 20 Dec 2018

Melk is ongezond lees ik. Maar soya als alternatief voor melk ? Soya is super ongezond voor de sperma van de man. Dus hoe meer soya je eet hoe minder vruchtbaar ! Welke soya gebruiker had er een kinderwens ?

seo
Door

seo

op 09 Mar 2017

Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword....wait there's even more Now what if i told you there was a simple Wordpress plugin that does all the On-Page SEO, and automatically for you? That's right AUTOMATICALLY, just watch this 4minute video for more information at. http://www.SEORankingLinks.xyz" rel="nofollow">Seo Plugin

Jan McJansen
Door

Jan McJansen

op 11 Feb 2018

De hoeveelheid zever in dit artikel is astronomisch. (Nummers 1 t.e.m. 5 verwijzen naar de tussentitels met hetzelfde nummer). 1. Koeien kunnen na "enkele minuten lopen" omdat ze meer volgroeid zijn na de zwangerschap. Mensen hebben er maanden voor nodig, simpelweg omdat de moeder in de natuur zou sterven moest de baby langer in de buik blijven. Verder is er totaal geen correlatie tussen de snelle groei van een koe en de consumptie van koeienmelk (door volwassenen). 2. Het menselijk lichaam (in Europa althans) is letterlijk gemaakt voor het verteren van koeienmelk. Koeien waren dé oplossing voor hongersnood. Zij die de melk niet konden verteren, stierven simpelweg. 3. Lactose is een suiker. Suikers staan niet in voor de groei, maar voor energie. Energie is óók nodig voor de groei, maar zonder bouwstoffen (eiwitten) is er toch geen groei. Bovendien zitten eiwitten in veel meer dan enkel melk en consumeren we dagelijks ook redelijk veel suikers (neen, dit gaat niet om lolly's en dergelijke). Lactose-intolerantie is inderdaad de norm in volwassen zoogdieren, maar lactose-tolerantie (of verlenging ervan) is het resultaat van vele hongersnoden en een "overvloed" aan koemelk. 4. Dat er geen verband (meer) is tussen osteoporose en hoge melkconsumptie, is zeer goed mogelijk. Door de vooruitgang krijgt een mens nu meer (o.a.) calcium binnen dan bijvoorbeeld 1000 jaar geleden (toen was koemelk weldegelijk noodzakelijk voor gezonde botten, de gemiddelde middeleeuwer kwam dan ook niet zomaar aan calcium). Het is echter niet omdat een stof geen voordeel heeft, dat het daarom meteen een nadeel heeft dat exact het omgekeerde is van het verwachte voordeel. Laat ik maar niet beginnen over de calcium-fosfor zever in dit blok tekst of ik krijg nog eens een attack. 5. Melk heeft een ph van 6.7. Kraantjeswater ligt ergens tussen de 6.5 en 8.5 (ahf. van uw locatie). Vele groenten hebben een ph onder 7. Door groenten te eten zou men (uitgaande van deze flauwe-zever-logica) z'n lichaam veel meer verzuren. http://www.pickyourown.org/ph_of_fruits_and_vegetables_list.htm -> ph-lijst van enorm veel groenten en fruit. Het maagzuur is letterlijk dat. Maag-ZUUR, de ph ligt tussen 1.35 en 3.5. Het drinken van melk zou volgens u de ph-waarde gevaarlijk veel doen rijzen! Gelukkig voor ons (en zowat alle levende dieren op aarde) is het lichaam in staat om ph-waardes te verhogen/verlagen in de verschillende stappen van de spijsvertering. Bovendien zitten er buffers in het bloed die kleine schommelingen in ph-waarde tegengaan.Ge zijt een ongelooflijk stomme calle en een gevaar voor bezorgde ouders.

Haalhetweg
Door

Haalhetweg

op 04 Apr 2020

Deze persoon spreekt volkomen de waarheid. Haal dit artikel als de sodemieter van het internet af!

Jean Seynaeve
Door

Jean Seynaeve

op 26 Feb 2018

Ik ben een 68 jarige man die al mijn hele leven verzot is/was op melk en kaas. Iedere dag bij het avondeten at ik kaas en niet zo'n klein beetje. Sedert jaren had ik last van pijn in mijn beide schouders, zodanig dat ik uiteindelijk mijn sport ( tafeltennis ) niet meer kon beoefenen. De scanner geeft duidelijke onomkeerbare letsels in mijn rechter schouder aan ( o;m. SLAP letsel). Na het lezen over negatieve invloeden van melk en zijn afgeleiden besloot ik als experiment gedurende 1 maand geen melkproducten meer te gebruiken. Na ongeveer 1 maand waren alle schouderklachten die ik reeds vele jaren meesleepte verdwenen en sedert twee jaar pingpong ik weer dat het een hartelust is en zonder enige schouderklachten. Volgens mij veroorzaakt melk gewrichtsontstekingen en vandaar bewegingsbeperking en pijn. Een man die al jaren last had van pijn in beide knieën en na langdurig gebruik van ontstekingsremmers en pijnstillers rijp was voor operatie raadde ik aan eerst eens een maand te proberen zonder melkproducten. Na een maand waren alle klachten verdwenen. Het is niet omdat melk, kaas, yogurt en boter lekker zijn ( en dat zijn ze) dat ze ook gezond zijn. Naar mijn inzicht veroorzaken ze ontsteking en misschien nog een hele resem andere aandoeningen. Ik spreek uit ervaring en niet uit een of ander vooroordeel.

Placebo!
Door

Placebo!

op 04 Apr 2020

Dat heet placebo!

Janienke
Door

Janienke

op 08 Mar 2018

Ik was benieuwd met welke bronnen je deze informatie onderbouwd. Het klinkt als een erg bevooroordeeld artikel in plaats van een feitelijk educatief artikel. Ik zou graag verwijzingen zien voor de conclusies die je trekt en de informatie die je aanhaalt.

Jan McJansen
Door

Jan McJansen

op 11 Mar 2018

Dank u.

Rv
Door

Rv

op 07 Jul 2019

Wat een onzin stuk. Jaren van onderzoeken weg gezwaaid door een blog. Advies van blog. Stoo brood en melk. Slecht advies

Cyber
Door

Cyber

op 07 Oct 2019

waar de wetenschappelijke onderbouwing van deze beweringen, iedereen schreeuwt dingen op het internet zonder maar een bewijs te leveren. de 1 zegt dit de ander dat, de waarheid ligt niet eens meer in het midden.

Eva van Zeeland
Door

Eva van Zeeland

op 31 Oct 2019

Het beste bewijs is om dit zelf uit te testen, dus 1 maand zonder melkproducten en dan kijken hoe jij je voelt. Ik hoor het graag!

Tering wat ben jij dom
Door

Tering wat ben jij dom

op 30 Jan 2020

Het beste is als jij geen toegang meer hebt tot het internet. Ik ben jaloers op de Chinezen, die zouden deze website in de filter gooien.

Tim
Door

Tim

op 20 Jan 2020

Wat een onzin. Punt 1 is een aanname gebaseerd op evolutionair denken, wat een aanname is, zonder bewijs. Dus een aanname op een aanname. En later lees ik; " Het menselijk lichaam is niet gemaakt voor zo’n grote hoeveelheid caseïne." Dus dan is het menselijk lichaam weer GEMAAKT en niet ontstaan uit louter toeval. Snap je het conflict? Ze geeft een antwoord en leent woorden uit twee onverenigbare wereldbeelden. Wij drinken als gezin 10 liter melk per week en melk is een geweldig rijke voeding. Super gezond en gegeven van Hem die ons lichaam heeft gemaakt. En ja, we zijn inderdaad geen koeien, of dieren, of een resultaat van miljoenen jaren van evolutie. Want als dat waar zou zijn, maakt het helemaal niet uit of je melk drinkt of ademt of leeft, want niets heeft zin.

M
Door

M

op 20 Jan 2020

Hi, graag zou ik willen weten welke stoffen in graan niet goed voor je zijn. Evenals Soja en je hormoonhuishouding. Soja bevat van alle plantaardige alternatieven namelijk de meeste essentiele eiwitten.

Michael Plas
Door

Michael Plas

op 30 Jan 2020

Ik drink al jaren geen melk meer, alleen nog maar hondenzaad.

Lulkoek!
Door

Lulkoek!

op 04 Apr 2020

wat een lulkoek! Zuivel is onderdeel van de schijf van vijf!

haalditweg
Door

haalditweg

op 04 Apr 2020

Haal dit artikel AUB ZSM offline om te voorkomen dat je andere mensen misleid

EenKernGezonde30er
Door

EenKernGezonde30er

op 27 Jul 2020

Beste superieure huisarts met wat extra opties (Mevrouw van Wijk), ik wil graag wat zeggen over de manier waarop dit artikel is geschreven, want dit is alles behalve een wetenschappelijk artikel waaruit uw lezers betrouwbare informatie kunnen winnen. Het ziet er uit alsof u dit artikel even uit de mouw geschud heeft en het mist bronvermelding. Dat terwijl ook op een universitaire geneeskunde opleiding een bronvermelding super belangrijk is voor iedere informatieve tekst die een student schrijft. Dat zou ook u moeten weten tenzij u uw diploma natuurlijk gratis heeft gekregen bij een pakje geitenmelk.Dan nog over de inhoud. Ik geloof er helemaal niets van dat melk ongezond is. Zelf drink ik mijn hele leven lang al een bovengemiddelde hoeveelheid melk per dag en ik heb nog nooit een bot gebroken, kom zelden bij een dokter en ben hooguit eens in de 5 jaar een paar dagen ziek.Ik ga er van uit dat u melk niet lekker vindt en daarom heel makkelijk een artikel schrijft met nietszeggende argumenten over waarom melk ongezond is.Wat ik ongezond vind zijn mensen die te makkelijk onbetrouwbare informatie vergaren door dit soort artikelen te lezen. Daarom bij deze de vraag om uw aankomende artikelen met een ouderwets typmachine te schrijven, om vervolgens het geproduceerde werk veilig in een kluis te bewaren.Jeetje wat ben ik met mijn tijd aan het doen..

Karel
Door

Karel

op 12 Aug 2020

Geen melk geen hersencellen. Bewijs geleverd door bovenstaand artikel.

Rick de Man
Door

Rick de Man

op 17 Oct 2020

Albert Einstein dronk dagelijks een paar glazen melk,en was volkomen hersenloos natuurlijk Karel!!!!

Vermageren door een eiwitdieet/proteïnedieet? Zou je dat willen?
Door

Vermageren door een eiwitdieet/proteïnedieet? Zou je dat willen?

op 14 Sep 2020

[…] 1° Zelf gebruik ik geen Whey eiwit omdat dit koeienmelk bevat en slecht is voor je lichaam. Waarom koeienmelk slecht is voor je gezondheid? […]

Igor
Door

Igor

op 20 Sep 2020

https://drogespieren.nl/gezondheid/is-melk-gezond Ik denk dat dit artikel een stuk dichter bij de waarheid ligt en veel beter onderbouwd is dan het artikel wat door Miss Natural geschreven is. Het gaat om de juiste balans zoals met al het voedsel wat we binnen krijgen.

Kodavimas nuo rukymo
Door

Kodavimas nuo rukymo

op 18 Dec 2020

Thanks great article

sam
Door

sam

op 26 Dec 2021

Geen melk geen hersencellen. Bewijs geleverd door bovenstaand artikel. farmadiscount.be

Reactie plaatsen

Activeer jouw innerlijk vuur!

Ik schrijf momenteel mijn boek 'Dansen tussen Vuur & Water' en publiceer elke week een nieuw verhaal. Laat hier je naam en e-mail achter om deze elke vrijdag om 20:00 uur te ontvangen.
Boek Eva van Zeeland

reading