arrow_drop_up arrow_drop_down
3 mei 2014 

7 tips om nu echt te beginnen met hardlopen

Nu het voorjaar begonnen is, is het weer aantrekkelijker om naar buiten te gaan. Sporten in de frisse buitenlucht is goed voor je lijf en hoofd, van inspanning en zuurstof fris je lekker op. Je kunt gaan fietsen, skaten, paardrijden, wandelen, kitesurfen of steppen: verzin het maar. Maar hardlopen is ook een hele fijne sport, zelfs als je denkt dat het niet voor jou is weggelegd. Ik geef je 7 redenen om nu echt te gaan hardlopen!

1. Iedereen kan het

Heb je fysieke problemen of klachten, dan moet je natuurlijk eerst overleggen met een arts voordat je begint met hardlopen. Maar voor de rest geldt: iedereen kan het. Pak het alleen wel verstandig aan. Stel jezelf een doel en bouw je progressie langzaam op, ook als je denkt dat je meer kunt. Houd je aan een tijdschema van bijvoorbeeld 1 minuut dribbelen, 1 minuut wandelen en dat 8 keer in totaal. De meeste blessures ontstaan doordat beginnende renners te hard van stapel lopen. Sla ook nooit de warming up en de cooling down over.

2. Schema’s om te leren hardlopen

Starterschema’s zijn op internet te vinden. Google bijvoorbeeld op ‘Evy’ voor een populair hardloopbestand voor op de mp3-speler. Ook zijn er apps voor op je mobiel waarmee je kunt leren hardlopen. Je hoort dan wanneer je moet rennen en wanneer je moet wandelen, terwijl je luistert naar je eigen muziek, of die van de app – je hebt geen stopwatch of timer meer nodig! Kijk eens rond in de app-store op de zoekterm ‘hardlopen’ of ‘running’.

3. Een hardloopmaatje kan je motiveren

Vind je het toch te moeilijk om het in je eentje vol te houden, kijk dan of je kunt trainen met een loopmaatje. Als je vorderingen wilt maken zul je zeker 2 tot 3 keer per week moeten trainen, en als je dat met iemand anders doet, houdt het je scherp. Leuk is om je samen voor een bepaalde loop op te geven en daar dan naar toe te werken. Voor een loop van 5 kilometer heb je zo’n 3 maanden voorbereidingstijd nodig. Van daaruit kun je toewerken naar de 10 km. En natuurlijk kun je het ook bij die 5 laten en doortrainen om op dat niveau te blijven. Het is wat je zelf wilt, met iemand die je motiveert en een helder doel voor ogen ben je minder snel geneigd om op te geven (dit geldt voor meer dingen overigens!)

4. Een loopgroep voor motivatie en training

Aansluiten bij een loopgroepje is ook een optie. De meer ervaren lopers bij deze verenigingen kunnen je helpen met tijdschema’s en looptechniek. Iedereen start bij nul, dus laat je niet afschrikken door het gevoel een beginneling te zijn. En als je denkt dat je bij een loopgroepje elke week ergens aan vast zit: dat is niet zo. De trainingen hebben niet altijd een verplicht karakter. Maar ze kunnen best zo gezellig zijn dat je geen week meer wilt overslaan!

5. Shoppen voor nieuwe schoenen

Een kekke sportoutfit is altijd leuk, maar begin eerst eens met goede schoenen. Je kunt advies krijgen in speciale runningwinkels waarbij er naar de vorm van je voet en je looptechniek wordt gekeken. In de winkel moet gelegenheid zijn om een stukje te draven, en vaak mag je buiten ook nog wel een rondje doen. Heb je nog oude hardloopschoenen, dan kun je laten beoordelen of ze nog genoeg demping hebben. Op schoenen met je zeker niet bezuinigen! En voor de dames; een goede sport-bh is ook heel fijn. Die zijn ook wat duurder, maar het loopt een stuk prettiger.

6. Drink veel (kokos)water

Wat eten en drinken betreft kun je op deze site genoeg lezen over gezonde voeding. Rennen met een volle maag is niet aan te bevelen. Op de kortere afstanden onder de 10 kilometer is het niet per se noodzakelijk om flesjes water mee te nemen. Wil je dat wel, koop dan een riem waaraan je meerdere kleine flesjes kunt hangen, zodat je het gewicht verdeelt. Bijna iedere sportwinkel verkoopt ze wel. Drink na de training ook lekker veel water of kokoswater en geen suikerdrankjes. Je kunt een banaan nemen om koolhydraten aan te vullen.

7. Houd resultaten bij met een app

Om je resultaten bij te houden kun je gebruik maken van apps als Runkeeper, Nike+ of Endomondo. Vrienden die ook deze apps gebruiken kun je toevoegen zodat je op de hoogte blijft van elkaars vorderingen. Verder houden deze apps statistieken bij van je afgelegde afstanden, je snelheid en je routes (als je locatiebepaling hebt ingeschakeld). Een speciale hardloop-playlist op je mobiel of mp3-speler kan ook heel motiverend werken. Zet je favoriete liedjes met een lekker loopritme op een rijtje en voeg een paar ‘powersongs’ toe. Werkt ook op de loopband in de sportschool, mocht het slecht weer zijn!

Doe jij al aan hardlopen?
Handtekening-Miss-Natural

Reactie plaatsen